Tonet: “Una Rambla del Mar, sense les vies del tren, seria la panacea”

-Viu Trarragona d’esquena al mar?

La ciutat continua d’esquena al mar i amb els polítics actuals li costarà donar un gir. Nosaltres, per descomptat, com empresaris de la Part Baixa de Tarragona, no veiem aproximacions al nostre entorn, o accions dirigides a la integració d’aquesta àrea com a espai de qualitat urbana. És veritat que s’està fent una passarel·la, però jo ho veig com un pegat aïllat, un pont que no sé si valdrà la pena pel que fa a tràfic de persones i retorn de la inversió. Al final, la nostra societat és molt dependent de l’automòbil”.
“Tot l’eix de carrer Unió, Apodaca i Plaça dels Carros, que era una artèria important d’accés al mar, s’ha gangrenat. No és un símptoma sinó ja una malaltia diagnosticada. Només cal fer una passejada per veure els negocis tancats i la degradació: brutícia, mala il·luminació, paviments i voreres sense manteniment…

-Per què els espais urbans lligats al litoral no estan entre els més valorats?

Amb l’obra del tancament del pas a nivell de la Plaça dels Carros no es va donar una solució al trànsit rodat. Per què? Hi havia fins i tot un projecte, però no es va executar. Si hagués existit voluntat real de donar una solució als cotxes, s’hauria realitzat. No sé quin tipus d’interessos es van ajuntar per deixar al Port Esportiu completament aïllat de la ciutat, amb la muralla del ferrocarril més imponent que mai.

-Considera rellevant l’eliminació de les vies com a projecte estratègic?

Una Rambla del Mar, sense les vies del tren, seria la panacea, l’ocasió d’implementar una actuació integral per a tota la Part Baixa. Suposaria un abans i un després, un canvi radical per a Tarragona que fins ara no s’ha volgut afrontar ni agafar el toro per les banyes. La meva sensació, almenys en les zones en què em moc, entre la Sala Zero i la Plaça de Toros, és que hi ha dos Tarragonès, dues vares de mesurar de mesurar pel que fa a l’estat de degradació”.

-Què idees es podrien plantejar?

Tot està relacionat, sense qüestions bàsiques com seguretat o neteja, no hi ha moviment de persones, i si no hi ha trànsit de gent, els negocis pateixen. Un empresari que vol invertir es va directament a la Part Alta. Nosaltres mateixos hem optat per obrir la Sala Japan en una altra ciutat. Tarragona s’està “atrinxerant” al centre històric, torna a ser una ciutat medieval que menysprea tot el front marítim. Recentment hem constituït l’Associació ‘Baixa TGN’ per exigir una deslocalització d’inversions i mitjans de seguretat i neteja, però és un despropòsit, ens hem ofert a ajudar però no se’ns fa partícips de res.

 

TONET. Promotor musical. Sala Zero i Zero Produccions