El Parlament aprova la Llei del Canvi Climàtic, que preveu impostos per gravar activitats contaminants

Es marca l’objectiu de reduir les emissions un 40% d’aquí al 2030 i un 100% per al 2050

ACN Barcelona .- El Parlament ha aprovat aquest dijous la Llei del Canvi Climàtic, que preveu la creació d’impostos per gravar els grans vaixells i també les activitats econòmiques que contaminen. A més, consolida la taxa a vehicles contaminants. El text, que ha obtingut el suport de tots els grups excepte l’abstenció del PPC, es marca l’objectiu d’aconseguir reduir el 40% de les emissions d’aquí al 2030, el 65% per al 2040 i el 100% per al 2050. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha destacat que aquesta és una llei de país perquè ha aconseguit un “amplíssim consens”, el que fa que sigui “duradora” i que s’apliqui “governi qui governi”. “Catalunya ha acreditat que parla el mateix llenguatge que les societats més avançades en la lluita contra el canvi climàtic”, ha conclòs.
La nova Llei del Canvi Climàtic preveu la creació de dos nous impostos que gravaran els grans vaixells i les activitats econòmiques contaminants. El Govern haurà d’aprovar els avantprojectes de llei sobre aquests dos nous tributs abans de l’1 de desembre del 2017, i haurien d’entrar en vigor el 2019.

Pel que fa al tribut sobre activitats econòmiques, el tipus impositiu se situarà en un valor mitjà d’uns 10 euros per tona de diòxid de carboni, que augmentarà cada dos anys fins a uns 30 euros per tona el 2025. Gravarà refineries de petroli i de gas, indústria metal·lúrgica, cimenteres, fàbriques de vidre i paper, indústria química, adoberies, grans escorxadors i instal·lacions ramaderes, instal·lacions per a l’eliminació de residus perillosos i mines, entre d’altres.

Quant als grans vaixells, el tipus se situarà en els 1.000 euros per cada tona d’òxid de nitrogen. Gravarà les emissions durant les maniobres d’atracament i durant l’estada d’embarcacions al moll. La llei també consolida l’impost sobre els vehicles contaminants, que ja va ser creat en el marc dels últims pressupostos.

Recursos per a polítiques de mitigació

Els ingressos derivats d’aquests impostos s’hauran de destinar a la dotació del Fons de Canvi Climàtic, el de Patrimoni Natural i el Fons per a la Protecció de l’Ambient Atmosfèric. Aquests fons han de servir per executar polítiques i accions de mitigació i adaptació, impulsar el foment de les energies renovables, fomentar l’autoconsum elèctric i els habitatges energèticament eficients, així com la mobilitat sostenible, l’estalvi d’aigua i la modificació de processos de producció.

El conseller Rull ha destacat que Catalunya “torna a ser pionera” amb l’aprovació d’aquesta normativa, i ha celebrat l’ampli consens que ha obtingut. “És una llei de país, ho és pel que diu, perquè es compromet amb un repte planetari, i ho és per la majoria extraordinària que ha assolit”, ha argumentat.

Consens contra el canvi climàtic

Des de Cs, el diputat Sergio Sanz ha considerat que el canvi climàtic no ha de ser un motiu de lluita entre partits, sinó un compromís de tots, buscant la col·laboració amb els diferents nivells d’administració.

Per part del PSC, Jordi Terrades ha opinat que aquesta és una bona llei perquè compta amb el consens necessari que servirà per guiar els governs futurs, siguin del color que siguin.

La diputada de CSQP Hortènsia Grau ha remarcat que el canvi climàtic interpel·la a tothom, i ha advertit que “els costos de no actuar serien molt més elevats del que puguin semblar els costos d’aquesta normativa”.

La popular Marisa Xandri, per la seva part, ha criticat que l’impost sobre els vehicles gravi la possessió i no l’ús, i també “que es pretenguin fulminar les nuclears sense tenir clar el full de ruta per passar a les renovables”. Al seu parer, ambdues fonts d’energia són “plenament compatibles”.

Des de la CUP, Mireia Boya ha apostat perquè Catalunya lideri el canvi cap a l’economia verda i promogui el principi de “qui contamina paga”.