La sisena edició del certamen tanca amb bones xifres de públic i havent programat més actuacions
Durant quatre jornades intenses, el certamen ha combinat la música amb les instal·lacions creades expressament per a l’ocasió, amb tallers i activitats d’un caire més festiu, com el vermut als Ullals de Baltasar amb Les Sueques. El grup va portar el seu pop vitalista enmig d’un paisatge únic, enmig del parc natural del Delta, on es van ajuntar desenes d’espectadors. Aquest diumenge, i com és habitual, Eufònic s’acomiada de l’edició d’enguany al Xiringuito de la Costa, amb l’electrorumba de Ladilla Rusa.
El festival va arrencar dijous a Sant Carles de la Ràpita amb el pianista Carles Viarnès, mestre de la neoclàssica que utilitza la tecnologia per dur la música a àmbits diferents, amb Alba G. Corral, mestra de les arts visuals. D’entre els artistes que han participat, destaca Indian Wells, amb el seu techno, o el clàssic de l’electrònica britànica Bola, membre de Gescom, que actuarà per primer cop a l’Estat espanyol presentant el seu primer disc en deu anys “D.E.G”. També el català Undo presentarà, per primer cop, el seu disc “Disconnected”, enquadrat dins de l’electrònica.
A banda de la música, Eufònic destaca per les instal·lacions o representacions que es fan durant els dies del festival, que són creacions artístiques sonores i visuals gestades ‘in situ’. A causa d’això, n’hi ha que queden estretament lligades al territori. És el cas, per exemple, de ‘Lo vulnerable’, de Lola Guerrera, que ha fet una galàxia a partir d’elements de la natura recol·lectats al Delta a Lo Pati-Centre d’Art Terres de l’Ebre. També destaca ‘In Between’, de l’italià Fabio Perletta, la primera versió d’un projecte on s’examina el potencial sonor de l’arròs, a l’antic Molí d’Oli d’Ulldecona.
Finalment, hi ha artistes que també s’han fixat en el projecte Castor per fer la seva instal·lació. Els francesos Sandra i Gaspard Bébié-Valérian han treballat en una versió del seu projecte ‘Frack’ aplicat al Castor, des de la Cisterna de la Vall d’Alcanar. D’altra banda, Jordi Espuny ha fet una sonificació de les injeccions de gas que van provocar els terratrèmols, al Museu de Tortosa.
Segons Fibla, el públic, ja fidel a l’Eufònic, ve a buscar una barreja de coses. Una part important del públic del festival ve de fora de les Terres de l’Ebre i baixen per passar tot el cap de setmana i aprofitar de les activitats. “En canvi”, diu Fibla, “hi ha un públic que respon a un altre senyal, lliguen a propostes més concretes -com les instal·lacions-, o d’altres que venen pel mercat”, ha assenyalat. En total, han estat 48 els artistes que han participat; set poblacions; 23 actuacions musicals; set instal·lacions; sis tallers i activitats formatives per a adults; dues instal·lacions i tallers per a nens; i sis residències artístiques.
A diferència del festival en si, que acaba aquest diumenge, les instal·lacions es podran veure durant una setmana més a l’Ebre. Al febrer, Eufònic traslladarà les millors propostes del certamen -com la de Perletta sobre l’arròs, segons ha avançat Fibla- a l’Arts Santa Mònica sota la denominació d’Eufònic Urbà.