Es tracta d’un projecte internacional finançat per la Unió Europea a través del programa Erasmus+ en què hi participen països d’Europa i Àsia
Redacció.- “Cap a l’excel·lència en els plans d’estudi de formació dual de les enginyeries” (TEEDE) és el nom d’aquest projecte que es va posar en marxa a finals de l’any passat coordinat per l’investigador Laureano Jiménez, del Departament d’Enginyeria Química de la URV. Es tracta d’una proposta que té per objectiu impulsar l’educació dual, on part de la formació es realitza a la Universitat i part es du a terme directament dins de l’empresa. Els països que formen part de la iniciativa són Finlàndia, Alemanya, Itàlia, Rússia, la Xina, Cambodja i la Índia, -a través d’universitats i instituts tecnològics- i Brussel·les, on es troba la seu de l’Associació Associació Europea per a la Garantia de Qualitat en l’Educació Superior (EAQA).
El projecte busca fomentar la utilització de l’educació dual als països associats per promoure la modernització i la internacionalització i focalitzant-ho específicament als plans d’estudis d’enginyeries, basant-se en la convergència amb les polítiques educatives de la UE. Els socis del consorci del projecte tenen un fort enfocament cap a la tecnologia i l’enginyeria i actuaran com a centres regionals per a la implementació d’estratègies nacionals per a la formació dual. La necessitat de formació de professionals en àmbits altament tecnològics es deu al ràpid desenvolupament de les tecnologies, fet que provoca que s’escurci el període de desenvolupament de les aplicacions davant les creixents necessitats tecnològiques de la societat. Una de les respostes a aquesta demanda és el desenvolupament de programes d’estudis flexibles a les demandes de les empreses que tenen una forta base innovadora.
En una primera fase de la proposta, que es va iniciar a finals de l’any passat, es van detectar els perfils d’interès en els quals es pot comptar amb el suport de les empreses i seguidament es desenvoluparan, modernitzaran i implementaran plans d’estudi (a nivell de grau i/o màster) basant-se en els principis de l’educació dual, és a dir, la combinació d’educació formal a la Universitat i l’educació al lloc de treball.
En aquest tipus de formació els estudiants són treballadors de l’empresa i tenen un contracte laboral i un salari. Les avantatges són que la formació s’adapta i aplica a les necessitats reals, i es fomenta l’ocupabilitat i la retenció de talent. Per a desenvolupar-ho, tant les empreses com l’administració han d’adaptar-se a uns protocols més àgils i flexibles.
El projecte està finançat amb prop d’un milió d’euros i finalitza al 2019. La URV n’és la Universitat coordinadora.