Repsol, amb el projecte Inspira STEAM de la URV per fomentar vocacions científiques i tecnològiques

Es tracta de la primera vegada que s'utilitza el mentoring grupal en un projecte de foment de les STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts and Maths) entre estudiants de primària. CEDIDA

Repsol dona suport a un projecte pioner de la URV per al foment de la vocació cientificotecnològica entre les nenes de primària

El projecte Inspira STEAM neix de la necessitat de promocionar vocacions científiques i tecnològiques entre els alumnes i de la urgència de fer-ho entre les nenes. Inspira STEAM és un projecte promogut per la Universitat de Deusto, que es desenvolupa a la demarcació de Tarragona amb la col·laboració de la Universitat Rovira i Virgili. El projecte compta amb el finançament de Repsol i d’altres empreses del territori

El nombre d’estudiants que opten per una formació en tecnologia decreix cada any i si ens referim al col·lectiu femení, les dades s’aguditzen encara més. Tot i que el 54,3% del total d’estudiants del sistema universitari espanyol són dones, la seva presència a les titulacions tècniques com Enginyeria i Arquitectura cau al 26,4%.

Inspira STEAM és un projecte pioner per al foment de la vocació cientificotecnològica entre les nenes, basat en accions de sensibilització reflexió i orientació, que imparteixen dones i homes professionals del món de la investigació, la ciència i la tecnologia. Es tracta de la primera vegada que s’utilitza la tècnica del mentoring grupal en un projecte de foment de les STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts and Maths) entre estudiants de primària.

El cor del projecte són les mentores i els mentors que, de manera voluntària, acosten el seu dia a dia a nenes i nens a través de sis sessions de treball en horari lectiu. Totes són científiques i tecnòlogues que desenvolupen la seva activitat professional en diferents àmbits: acadèmic, empresarial, investigació, gestió, etc.

Durant les sessions de treball, s’aborden temes com els estereotips que ens envolten, el treball o les dones i la ciència al llarg de la història. Amb aquestes trobades entre mentora i alumnes es vol ajudar a dissipar dubtes i objeccions sobre les professions en ciència i tecnologia, a clarificar les seves motivacions i a consolidar la seva autoestima per iniciar aquest camí professional, si així ho desitgen.

En l’actual curs escolar 2022-23, Repsol aporta al projecte, a banda de suport econòmic, la participació com a mentores de professionals de l’empresa. Per a Repsol, és una prioritat promoure el talent femení a les disciplines tècniques. Aquesta iniciativa se suma a altres projectes que Repsol impulsa amb l’objectiu de fomentar les vocacions cientifico­tecnològiques entre les noves generacions i visibilitzar la tasca científica de les dones perquè les nenes i els joves tinguin referents.