Es tracta de la segona edició d’una iniciativa impulsada per Fundació ONZE amb el suport del Fons Social Europeu
Fundacion Once.- La Universitat de Rovira i Virgili és una de les 21 universitats espanyoles que han estat seleccionades per al desenvolupament de programes de formació per a l’ocupació de joves amb discapacitat intel·lectual, en el marc de la convocatòria d’ajudes de Fundació ONCE per a aquesta fi i d’acord a la resolució definitiva que acaba si es fes pública.
La iniciativa, que té lloc per segon any consecutiu, compta amb el suport financer del Fons Social Europeu, a través del Programa Operatiu d’Ocupació Juvenil (POEJ), i estava dirigida a totes les universitats espanyoles i centres adscrits.
En concret, les universitats seleccionades han estat les madrilenyes d’Alcalá d’Henares, Camilo José Cela, CEU Sant Pablo i Rei Juan Carlos; les andaluses d’Almeria, Granada, Jaén, Màlaga i Pablo de Olavide a Sevilla; a més de les universitats de Burgos i Salamanca, de Cantàbria, Castella- La Manxa, Extremadura, la Corunya, Murcia, Pública de Navarra, Rovira i Virgili a Tarragona, i les universitats d’Alacant, València i Miguel Hernández d’Elx.
La Universitat Rovira i Virgili, que participa per primera vegada, impartirà el ‘Curs d’Expert: Orientació professional per a la inserció soci-laboral’, pel que comptarà amb la col·laboració de les principals entitats de la discapacitat de la província, i en el qual està previst que hi hagi 15 estudiants.
L’objectiu principal del programa és implicar a les universitats, com a agents decisius en la inclusió social, en la formació de joves amb discapacitat intel·lectual, l’accés de la qual a l’educació superior resulta encara insignificant.
Actualment no hi ha dades estadístiques de persones amb discapacitat intel·lectual a l’educació superior i la seva presència es limita a casos aïllats. A nivell global, les persones amb discapacitat només estan representades en un 1,7% en els estudis universitaris de grau i el percentatge és encara inferior quan parlem d’estudiants de màster, postgraus o doctorats. Solament entre el 5 i 6% de les persones amb discapacitat tenen estudis universitaris avui a Espanya, a pesar que l’Estratègia Europea 2020 parla d’un horitzó del 40%.
PRIMERA EDICIÓ
En la primera edició d’aquesta iniciativa van participar un total de 15 universitats, gràcies a la qual cosa 225 joves amb discapacitat intel·lectual van poder graduar-se en els diferents títols propis que van engegar les entitats acadèmiques.