Kornél Mundruczó: “Volíem mostrar tota la complexitat de la crisi de refugiats i no només una foto en blanc i negre”

‘Jupiter’s Moon’ s’ha erigit com a pel·lícula guanyadora de la 50a edició del Festival de Sitges

Redacció.- La pel·lícula hongaresa ‘Jupiter’s Moon’, dirigida per Kornél Mundruczó, s’ha erigit com a film guanyador de la 50a edició del Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya. Després d’anunciar-se el palmarès, Mundruczó ha donat detalls en una roda de premsa de com ell i el seu equip van elaborar aquesta pel·lícula de ciència ficció que aborda d’una manera poc convencional la tragèdia dels refugiats sirians a Hongria. Mundruczó ha explicat que en el film, que ha comportat un procés molt llarg d’investigació, han volgut mostrar “tota la complexitat de al crisi dels refugiats i no només una foto en blanc i negre”. De fet, el director ha relatat que durant la crisi de refugiats a Hongria, van rodar més de cent hores de material documental i, una part, també es pot veure al film. Amb tot, algunes escenes com les de dins del camp de refugiats, Mundruczó ha relatat que van ser una “creació total”, ja que “no ens van donar permís per gravar dins dels camps ni que ja estiguessin tancats”.
En intentar creuar il·legalment la frontera, el jove emigrant Aryan és disparat, i la ferida li atorga el poder de levitar. Amb l’ajut del doctor Stern, aconsegueix escapar-se d’un camp de refugiats. Fascinat pels superpoders d’Aryan, Stern veu l’oportunitat d’explotar el miracle. Aquest és l’argument de la pel·lícula ‘Jupiter’s Moon’, de Kornél Mundruczó, que ha guanyat el premi al millor film del Festival de Sitges i que ja va sorprendre al Festival de Cannes. A banda del premi a la millor pel·lícula, ‘Jupiter’s Moon’ també s’ha endut el guardó als millors efectes especials.

A través de la figura d’Aryan, que segons el director del film podria ser un àngel, la pel·lícula “vol transmetre que aquesta crisi no és una cosa que ens ve de nou i, per tant, l’hem d’utilitzar per aprendre la lliçó”. En aquest sentit, Mundruczó ha subratllat que aquesta crisi “no és contra Europa sinó per a Europa” i considera que és important “aprendre d’ella”.

Mundruczó també ha subratllat que la seva pel·lícula és una “barreja de gèneres” i, de fet, considera que aquesta mescla “reflexa millor la realitat que no pas els gèneres purs”. “La contradicció entre gèneres representa millor la realitat”, ha assegurat Mundruczó, que ha explicat que el film “conté un element fantàstic que és la figura d’Aryan, un àngel o una persona que podria ser un àngel i, a part, és una crítica a la societat”.

D’altra banda, el director del film també ha posat en valor la dificultat del rodatge. Segons ha dit, “tot el que vam rodar va ser real, en escenaris reals i no en estudis ni cromes ni objectes de plàstic”. De fet, per Mundruczó, el film ha esta possible gràcies a “un equip molt apassionat” amb el projecte i ha dit que al darrere hi ha un “procés d’investigació molt important per veure com podíem trobar el llenguatge per fer-lo el més real possible sense manipular-lo”.