El Govern deixa l’aprovació de la llei de desconnexió i la convocatòria del referèndum per després de les vacances

L’executiu no preveu cap tràmit legal en les properes setmanes per evitar el bloqueig de l’Estat

ACN Barcelona .- La fixació de la data i la pregunta del referèndum suposa el tret de sortida al darrer tram de la legislatura i del full de ruta sobiranista. Ara, però, el Govern evitarà fer cap tràmit legal o que impliqui la signatura de cap document formal fins a finals d’agost o principis de setembre, per intentar evitar així la reacció de l’Estat i el bloqueig dels plans de la Generalitat. Així, fonts properes a l’Executiu han confirmat a l’ACN que tant la convocatòria oficial del referèndum com la tramitació i aprovació de la llei de desconnexió al Parlament no es faran fins a després de les vacances d’aquest estiu vinent. Mentre, el Govern anirà donant sortida a tràmits administratius i elements menors però necessaris per a completar el calendari, que a més serviran per deixar clar que el referèndum està preparat.
Amb aquest calendari que preveu el Govern, els dos grans tràmits legals i oficials que queden pendents fins a la celebració del referèndum l’1 d’octubre no es posaran en marxa fins a darrera hora. D’aquesta manera, el marge de maniobra del govern espanyol i de l’aparell de l’Estat serà menor. Tot i això, no es descarta que en les properes setmanes es donin a conèixer altres detalls que envoltin la llei de desconnexió i transitorietat, o es tirin endavant més tràmits administratius referents a la compra d’urnes i paperetes per al referèndum.

Més enllà de la llei de desconnexió, al Parlament estan ja en el seu tram final el Codi Tributari, que ha de donar cobertura a l’Agència Tributària de Catalunya, i la llei de Seguretat Social, considerades les dues normes que apuntalarien el nou estat un cop gestionada la transició de l’autonomia a la república. D’aquests dos textos legals, però, sí se’n sentirà a parlar abans de l’estiu al Parlament, donat que suposen un marc general més ampli i no impliquen tanta complexitat política.

Queda pendent de saber, també, si finalment el referèndum tindrà l’empara legal en una llei pròpia, com demanen alguns sectors del sobiranisme, o si estarà inclosa en la de desconnexió, com estava previst fins fa poc. De la mateixa manera, plana també la incògnita sobre el disseny de l’administració electoral i els òrgans de control que hauran de garantir el bon funcionament del procés de votació.

Pel que fa a les urnes i les paperetes, actualment el departament de Governació ja té els tràmits llestos per homologar les empreses que haurien de proveir el Govern d’aquests elements de cara al referèndum. Des d’ara fins al setembre, s’hauran de completar els passos habituals en un procés així per poder acabar signant l’encàrrec i compra d’urnes i paperetes abans de la votació. El cens i garantir la participació normalitzada de tots els catalans és un altre dels elements que encara està envoltat de dubtes, i que el Govern haurà d’anar explicant en les setmanes que li queden.

Per últim, queda pendent de definir també com serà la campanya prèvia al referèndum i quines regles l’envoltaran. Si s’atén al que sempre ha dit el Govern, l’estructura hauria de ser el més semblant possible a la d’altres processos electorals. Si és així, la campanya duraria quinze dies i començaria a les 12 de la nit del dijous 14 de setembre al divendres 15, només tres dies després de la Diada de Catalunya. També falta per revelar quin serà el paper del Govern en aquest punt i si des de la Generalitat s’impulsaran campanyes de foment de la participació o informatives. Per al procés participatiu i la consulta del 9-N, l’executiu va iniciar una campanya institucional en aquest sentit i va rebre protestes i denúncies en considerar que prenia partit.