El Servei Públic d’Ocupació de Catalunya ofereix la seva infraestructura per donar suport a la tramitació de prestacions

Es registraran les persones que s’adrecin al SOC sense necessitat d’esperar la comunicació del SEPE inicial per tal que puguin agilitzar el cobrament de la prestació

El Servei Públic d’Ocupació de Catalunya (SOC) ha ofert la seva col·laboració al Servicio Público Estatal de Empleo (SEPE) per mitigar l’afectació que l’alarma sanitària pel coronavirus està provocant en alguns dels tràmits que ofereix l’organisme estatal i facilitar l’alta de les persones que volen inscriure’s com a demandants d’ocupació.

L’estat d’alarma i l’exigència de confinament ha obligat a tancar al públic les Oficines de Trebal malgrat se segueix treballant des de dins. Alguns tràmits s’han ajornat i d’altres s’han de fer de manera telemàtica o telefònica, com la inscripció com a demandant d’ocupació per rebre una prestació, tràmit que correspon al SEPE.

Però les queixes que aquests dies han expressat diverses persones per l’impediment de fer aquest tràmit han dut la directora del SOC, Ariadna Rectoret, a adreçar una carta al director general del SEPE, Gerardo Gutiérrez, en la qual li proposa “solucions en l’abordatge dels problemes” que l’ens estatal troba en la gestió de la crisi “pel que fa als tràmits vinculats al reconeixement de les prestacions”.

Rectoret transmet al director del SEPE que l’objectiu ha de ser “garantir el drets de les persones a rebre la seva prestació” i li recorda que el requisit d’estar inscrit com a demandant d’ocupació –tot i haver proposat eliminar-lo- es manté vigent “i produeix un efecte embut que desborda el sistema” en les peticions que atén el SEPE.

Per superar aquesta situació, Rectoret ofereix ajut i col·laboració i la infraestructura del SOC, i li comunica que el SOC –tot i prioritzar les persones que el SEPE comunica com a demandants d’ocupació- també registrarà les persones sense necessitat d’esperar a la comunicació prèvia de l’ens estatal per tal que aquestes persones puguin veure reconeguda la seva prestació.

Rectoret també avança que s’està habilitant un formulari d’inscripció al web del SOC a través del qual “si la persona usuària indica que vol tramitar una prestació” se li facilitarien les dades al SEPE perquè fes els tràmits corresponents.

La directora del SOC també demana al seu homòleg espanyol coordinació pel que fa al funcionament de les Oficines de Treball (compartides pels dos organismes) i diligència a l’hora de tramitar els expedients de regulació provocats per la crisi del coronavirus.

Garantia dels drets de persones beneficiàries i sol·licitants de prestacions

EL SOC garanteix els drets de les persones beneficiàries i sol·licitants de prestacions mentre duri la situació d’alarma provocada per la pandèmia del coronavirus. Els terminis establerts per demanar una prestació es flexiilitzaran durant aquest període excepcional i les inscripcions com a demandants d’ocupació així com les renovacions de la demanda queden prorrogades automàticament si s’havia estat inscrit prèviament.

En aquest sentit, les Oficines de Treball estan tancades al públic però es presta atenció telefònica i s’atenen les consultes per correu electrònic (exceptuant en aquelles oficines que han hagut de ser clausurades per afectacions vinculades al coronavirus o es troben als municipis confinats de la Conca d’Òdena).

Per agilitzar l’atenció a la ciutadania, les inscripcions com a demandant d’ocupació no necessàries per tramitar una prestació no es considera un serveis essencial i, per tant, no es gestionaran prioritàriament durant aquest període excepcional. Així mateix, diferents tràmits com la renovació de la demanda, els pagaments de la renda garantida, la pròrroga de subsidis i les declaracions anuals de persones majors de 52 anys es realitzaran d’ofici, sense que la persona usuària faci cap actuació.