El director general de Turisme, Octavi Bono, lliura els III Premis d’Enoturisme de Catalunya

El director Octavi Bono amb els guardonats del III Premis d'Enoturisme de Catalunya

L’objectiu d’aquests guardons és reconèixer les millors iniciatives enoturístiques amb què compta el país

 L’acte de lliurament s’ha fet en el marc de la 3a Nit de l’Enoturisme a Catalunya, organitzada pel Departament d’Empresa i Coneixement al Castell de Peralada

El director general de Turisme, Octavi Bono, ha lliurat avui els III Premis d’Enoturisme de Catalunya, en el marc de la celebració de la 3a Nit de l’Enoturisme a Catalunya, organitzada pel Departament d’Empresa i Coneixement al Castell de Peralada. El director general ha estat acompanyat per la és vicepresidenta del Patronat de Turisme Costa Brava Girona, Marta Felip, i pel director de l’Agència Catalana de Turisme, Xavier Espasa, entre d’altres.

L’objectiu d’aquests premis és reconèixer les millors iniciatives enoturístiques del país i que pretenen ser un estímul per a les empreses perquè vetllin per la qualitat, sostenibilitat i especialització del seu producte, incentivar-les a la millora contínua de les seves ofertes i innovar a l’hora de plantejar noves propostes.
En aquest sentit, les empreses premiades contribueixen, amb la seva exemplaritat professional i la seva cooperació, als interessos del sector enoturístic català i al posicionament, l’especialització, la innovació i la millora de la qualitat i la competitivitat nacional i internacional de l’enoturisme.
Enguany, tenint en compte la declaració de 2017 com a Any del Turisme Sostenible, aquests III Premis d’Enoturisme han valorat de forma particular aquelles actuacions que tenen en compte i són respectuoses amb la sostenibilitat, en tots els seus vessants, i que ajuden a entendre la rellevància d’actuar amb criteris sostenibles.
Els guardonats en aquesta tercera edició en cada una de les categories són:
  • Cellers: La Vinyeta, amb seu a Mollet de Peralada (l’Alt Empordà). Destaca pel seu dinamisme, compromís, emprenedoria i sostenibilitat. És una explotació ecològica on el cultiu de la vinya es complementa amb oliveres, gallines, ovelles i producció de formatge i mel. El celler ofereix, a través d’un servidor propi de reserves, activitats diverses com ara nits entre vinyes i música, poesia, astronomia o visites nocturnes, entre d’altres. La Vinyeta, en els darrers cinc anys, s’ha vinculat amb força al paisatge, la natura i els valors locals de l’Alt Empordà. Un exemple de com un celler petit i familiar pot excel·lir, amb una oferta atractiva i professional, en el món de l’enoturisme.
  • Allotjament i restauració: Mas Llagostera, amb seu a la Bisbal del Penedès (el Baix Penedès). Una casa rural 100% sostenible, una porta oberta a viure noves experiències singulars i autèntiques. Fomenta l’estalvi i el reaprofitament de recursos propis: les vergues de la vinya i les restes de la producció d’oli alimenten la caldera de biomassa que escalfa la casa; les plaques solars garanteixen la llum i l’aigua calenta; i es recull l’aigua de la pluja per mantenir la piscina i reforçar el rec en anys de sequera. Es tracta d’un projecte de diversificació de l’activitat agrària que ha trobat en el turisme rural, l’enoturisme responsable i l’autosuficiència energètica la fórmula per mantenir l’essència de l’autogestió tan lligada a la pagesia i a l’àmbit rural.
  • Experiències i innovació: Associació La Carretera del Vi, que transcorre per set municipis (Penedès i Garraf). La Carretera del Vi és la primera Wine Road de l’estat. Recupera la històrica via comercial que ja utilitzaven els romans per mostrar-nos una nova experiència. Mitjançant el passaport, físic o digital, s’inclou la possibilitat de visitar 13 cellers i desenes de punts d’interès al llarg de 7 municipis i 35 quilòmetres de ruta. La mobilitat, responsable i ecològica, és una de les prioritats de la ruta i per això també s’ofereix un servei de lloguer de cotxe elèctric. Nascuda l’any 2015, vol contribuir al creixement del turisme, potenciar els productes locals i al mateix temps protegir el territori.
 Cal destacar també la proposta finalista en cada una de les tres categories: Alta Alella (el Maresme), en la categoria Celler; l’Associació de Cuina de l’Empordanet (el Baix Empordà), en la categoria Allotjament i restauració; i Viemocions-Sàpiens Travel, en la categoria Experiències i innovació.
Programa de promoció turística Enoturisme Catalunya
Els Premis d’Enoturisme de Catalunya són fruit de la iniciativa conjunta dels membres de la Taula d’Enoturisme de Catalunya, engegada en el marc del programa de promoció Enoturisme Catalunya amb què, des de fa quatre anys i amb el suport dels diferents patronats de turisme i dels sectors implicats, la Generalitat dóna suport a la promoció i comercialització de l’oferta turística catalana vinculada al món del vi. L’objectiu principal d’aquest programa és posicionar Catalunya com a destinació enoturística de referència a escala mundial i convertir l’enoturisme en un pilar de la imatge turística de Catalunya.
La coordinació del Programa Enoturisme Catalunya corre a càrrec de la Taula d’Enoturisme que treballa amb la màxima cooperació i coresponsabilitat publicoprivada en la millora de la competitivitat enoturística del territori en tots els àmbits: qualitat, especialització, estratègia, innovació, coneixement, senyalització, promoció i comercialització. En formen part la Direcció General de Turisme, l’INCAVI, l’Agència Catalana de Turisme, els patronats de les quatre Diputacions, Turisme de Barcelona, les DO’s i empreses, cellers i professionals destacats d’aquest sector, alguns d’ells adherits a la marca Enoturisme Catalunya.
Marca Enoturisme Catalunya
L’Agència Catalana de Turisme ha creat la marca Enoturisme Catalunya, una agrupació de l’oferta turística, comercialitzable i especialitzada, que inclou propostes específiques d’experiències i activitats que contribueixen al coneixement i al gaudi del món de la cultura vitivinícola catalana.
L’objectiu principal de la marca és posar en valor l’oferta enoturística de les empreses i entitats adherides, oferir plataformes de promoció i comercialització a les empreses adherides i augmentar el nombre de turistes que consumeixen enoturisme. S’hi poden adherir empreses i entitats dels sector com ara cellers, allotjaments, empreses de serveis turístics, rutes enoturístiques, agències de viatge, etc.