Vila: “El problema no és tenir molts turistes, sinó aprovar ordenances que després ens agafem frívolament i no complim”

Gairebé la meitat dels visitants que vénen a Catalunya trien els mesos d’estiu

ACN Salou .- El conseller d’Empresa i Coneixement, Santi Vila, ha fet referència a les queixes veïnals per la massificació turística a Barcelona i ha atribuït la problemàtica al fet d’aprovar unes ordenances que “després ens agafem frívolament no els donem compliment”. Vila ha llançat aquest missatge durant un esmorzar-col·loqui convocat aquest dijous al matí a Salou, sobre turisme de qualitat. El conseller també ha insistit en què, si bé es tendeix a prioritzar la promoció turística, la gestió no pot quedar en un racó. Organitzada per alcaldes.eu i El Punt Avui, la trobada, amb l’assistència de més d’una setantena d’alcaldes, regidors i tècnics, ha servit per posar de manifest els punts més flacs, en matèria de seguretat i desestacionalització. A tall d’exemple, dels 16 milions de visitants que rep anualment Catalunya, en els darrers anys gairebé la meitat ho han fet durant els mesos d’estiu.
El conseller d’Empresa i Coneixement, Santi Vila, que ha participat en aquesta jornada a Salou, ha descrit Catalunya com un “país molt emissor i receptor de turistes” i s’ha preguntat “què seria aquest país si no tingués activitat turística”. A partir d’aquí, ha citat accions concretes que s’han dut a terme de forma “valenta”, com la taxa turística, la qual ha suposat la recaptació de 48 milions d’euros. Però, segons Vila, hi ha camí a recórrer sobretot en matèria de gestió, més enllà de les polítiques de promoció, a les quals s’hi concentren molts esforços.

“Ens hem de preguntar si ho estem gestionant prou bé, o només fem promoció, perquè quan tenim veïns, com a Barcelona, que viuen traumàticament la presència excessiva del turisme, el problema potser no és del turisme, sinó perquè aprovem unes ordenances que després ens agafem frívolament i no els hi donem compliment, i potser alterem la convivència dels nostres veïns per inacció nostra”, ha declarat. “Potser no ens hem dotat de la reflexió i la planificació perquè això sigui vist com una oportunitat i no com un problema”, ha afegit el conseller.

Finalment, Vila ha opinat que, després d’haver aconseguit un bon posicionament de Catalunya a nivell turístic, ara cal progressar i fer un pas més enllà. “Un nou salt que ens incorpori a la cresta de l’onada de la modernització i de les noves oportunitats d’aquesta economia digital que ens toca viure, i cal que sector privat, administracions i món acadèmic hem de treballar de forma alineada per fer del què hem heretat un nou vector de progrés”, ha conclòs.

Els reptes de la seguretat i la desestacionalització

Els reptes de la seguretat i la desestacionalització han estat els dos pilars sobre els quals ha pivotat la jornada. Sobre la desestacionalització, els assistents han coincidit en què el territori no s’ha d’obsessionar en aquesta qüestió, en un territori on impera el turisme familiar. “El nostre producte principal és el litoral i el sol i platja, no ens n’amaguem i en fem bandera”, ha dit la gerent del Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona, Marta Farrero.

En aquest sentit, el secretari d’Empresa i Competitivitat del Departament d’Empresa i Coneixement, Joan Aregio, ha reconegut que alguns factors que marquen l’estacionalitat són impossibles de canviar, com ara el clima, les vacances escolars i factors culturals diversos, per la qual cosa el territori tarragoní ha d’acceptar que la via a recórrer és la d’atenuar aquesta estacionalitat del turisme. L’esport s’ha apuntat com una de les opcions més exitoses.

Durant la jornada també han sorgit conceptes com la ‘turismefòbia’, una problemàtica poc estesa de moment a la zona, la importància del roaming en el turisme o el paper del futur projecte de Hard Rock per ampliar l’activitat i arribar a altres mercats d’Àsia i Amèrica del Nord, amb un producte turístic que no s’ofereix a la resta d’Europa. “Som un territori especialitzat en oci en parcs temàtics”, ha afirmat l’alcalde de Salou, Pere Granados.

Segons Granados, és un territori “privilegiat” quant a l’oferta, però que convé especialitzar-se i treballar “en nínxols”, mentre que territoris al nord de la demarcació, com el municipi d’Altafulla, o d’interior, com Montblanc, s’han mostrat partidaris d’una promoció turística en xarxa. A part, l’alcalde de Salou ha fet especial èmfasi en matèria de seguretat. “Un incident d’inseguretat té una projecció brutal, pot ensorrar una destinació”, ha declarat.

També s’ha debatut el flux de creueristes, sobre el qual l’exconseller Lluís Recoder ha qüestionat que el territori no faci prou feina i ha proposat una promoció conjunta dels ports de Tarragona i Barcelona. “No li interessen a Tarragona els creueristes?”, ha etzibat. “Busquem un perfil de creuer diferent”, ha respost Begoña Floria, portaveu de l’Ajuntament de Tarragona, la qual també s’ha mostrat partidària d’aplicar les ordenances per evitar el rebuig del turisme.