-Què opina de la salut del comerç a Tarragona?
-És una salut precària. Veiem comerços que tanquen, i els que obren no són de tanta qualitat com els que tanquen. Aquests nous negocis duren poquíssim, ja que veus que els obren per intentar-ho, però la majoria de vegades acaben tancant. Una vegada va ser el ‘compro or’, després els cigarrets electrònics, els gelats de iogurt, i ara les perruqueries de cinc euros, etc…
-Per què el comerç tradicional sembla en perill?
-Al comerç tradicional li falta un relleu generacional. És un treball molt sacrificat, que li dediques moltes hores, treballes els dissabtes… És, en definitiva, bastant esclau, entre cometes. I clar, en comerços de persones individuals, has de fer moltíssimes hores perquè et surtin els números. Això és completament diferent a les grans cadenes, on tens diversos treballadors als quals se’ls paga un sou relativament baix i un altre tipus d’horaris.
-Com valora la convivència entre el comerç tradicional i els gegants del sector?
-Les grans cadenes fan la guerra pel seu compte. Com que tenen més armes, més modernes i més grans, doncs dominen una mica el mercat: marquen territori, intenten obrir més hores que ningú, els festius, etc. Si pretens seguir-los el ritme, amb la llengua fora, doncs no vius.
-Han canviat molt els hàbits de consum en els últims temps?
-Està canviant moltíssim l’hàbit de compra: la gent jove ja no es passa tant per les tendes, en part pel comerç electrònic, i això ho acabarem pagant a la llarga, i les ciutats es veuran més fosques. Atreure el jove és complicat, i no tinc la vareta màgica. Tractem de fer el nostre treball, tant per al jove com per al gran. És curiós, això sí, que és l’època en la qual els joves escriuen més que mai, amb els mòbils, i quan es llegeix menys.
-Considera que l’impacte del Mercat Central ha complert les expectatives?
-Nosaltres el fet de tenir les carreres tallats del Mercat Central sí que ho notem. Però bé, caldrà veure quan estigui la plaça Corsini acabada, que circuli la gent. És important que estigui el Mercat, que sigui dinàmic i que funcioni, però que estigui tot obert i que no hi hagi barreres ni tanques pel mig. Nosaltres ho notarem.
-A què atribueix veure tants locals buits i cessaments de negocis de tota la vida en zones emblemàtiques?
-La falta de relleu generacional, com he dit, és important de cara al fet que comerç de tota la vida tanqui: no tenir algú darrere que vulgui continuar l’activitat. Els preus dels lloguers estan en molts casos una mica bojos i fan que el negoci no sigui rendible, també. Nosaltres, particularment, a part d’intentar treballar tan bé com sigui possible, intentem no estirar més el braç que la màniga… no tornar-te boig i controlar molt les despeses.
Ricard Espinosa. Llibreria Capona