El conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent; l’alcalde de Tarragona, Pau Ricomà; el president de l’Autoritat Portuària de Tarragona, Saül Garreta; i el director de l’oficina tècnica de la Vall de l’Hidrogen de Catalunya, Isaac Justícia, han anunciat aquest matí que la seu de l’ens que ha d’impulsar la transició energètica cap a l’hidrogen fixarà la seva seu a la primera planta de l’edifici institucional del Port de Tarragona. Torrent, Garreta i Justícia han donat la notícia acompanyats de Josep Pallarès, rector de la Universitat Rovira i Virgili (URV) i vicepresident del Comitè de Promotors de La Vall de l’H2 de Catalunya; Javier Sancho, director del Complex Industrial de Repsol a Tarragona i vicepresident del Comitè de Promotors de La Vall de l’H2 de Catalunya; Albert Castellanos, secretari d’Empresa i Competitivitat de la Generalitat de Catalunya; i Àngel Xifré, delegat de la Generalitat de Catalunya a Tarragona
El conseller Torrent, acompanyat de Saül Garreta, Pau Ricomà i Isaac Justícia ha explicat que “Catalunya vol liderar la transició energètica i necessita espais de col·laboració publicoprivada com la Vall per poder fer front als reptes de descarbonització plantejats per la Unió Europea per al 2050”. El conseller d’Empresa i Treball ha explicat també que “l’oficina tècnica de la Vall de l’Hidrogen de Catalunya havia de ser al territori on va néixer, Tarragona, al costat de qui afronta el repte de la descarbonització i la sostenibilitat -la indústria química, la logística i l’energia- i a prop de la institució que la va impulsar, la URV”.
Isaac Justícia ha afirmat que “la ubicació la seu de la Vall de l’Hidrogen de Catalunya al Port de Tarragona respon a l’estratègia de situar-la a prop dels impulsors públics i privats de la transició energètica cap a l’hidrogen: el potent pol petroquímic de Tarragona -el més important del sud d’Europa- i la Universitat Rovira i Virgili, entitat impulsora de la Vall de l’Hidrogen Verd Catalunya Sud, el projecte que va originar la Vall de l’Hidrogen de Calalunya, i el Port, que pot actuar com a plataforma per a la implantació de solucions tècniques”.
El president del Port de Tarragona ha explicat que “la transició energètica és una oportunitat per descarbonitzar la nostra activitat econòmica i, al mateix temps ser més competitius en un futur pròxim”. Per a Garreta, la ubicació la Vall de l’Hidrogen al Port “permet que diferents projectes de transformació econòmica de transició energètica i d’innovació col·laborin entre ells per atraure talent, crear empresa i enfortir el teixit empresarial de Tarragona” referint se a la URV, el clúster químic, l’APT i la futura acceleradora d’empreses d’economia blava que el Port està creant.
Inversions
En aquest sentit, el sector químic de Tarragona ja està treballant en importants inversions relacionades amb la producció i el consum d’hidrogen com a combustible per a la seva activitat com per exemple l’aliança formada per Repsol, Enagás Renovable, Iqoxe i Messer per dissenyar i construir l’electrolitzador més gran de l’Estat per subministrar hidrogen renovable al pol petroquímic de Tarragona. El Port de Tarragona segueix amb interès aquesta transformació per adaptar-se a les necessitats dels seus clients en matèria de logística i emmagatzematge per a tràfics de noves matèries primeres i mercaderies.
Així mateix, la inversió en la construcció de l’Ecoplanta al Morell, impulsada per Repsol i Enerkem, és un exemple clar de la utilització de l’hidrogen per a la descarbonització en la societat. En aquest cas, com a partir dels residus es pot aconseguir metanol verd. Aquest projecte va ser el primer projecte que la Comissió Europea va subvencionar, amb més de 100 milions d’euros, dins de la línia Innovation Fund, dedicat a projectes estratègics en la descarbonització.
Projectes pilot
Tant Garreta com Justícia han volgut destacar les sinergies que la Vall i el Port ja estan creant amb l’impuls de projectes pilot per a provar solucions tecnològiques per a la transformació de transports i màquines relacionades amb la logística portuària. Les dues entitats estan estudiant la reconversió d’una màquina de tren amb motor dièsel a hidrogen, mitjançant el que és conegut com a retrofit.
Paral·lelament, s’estan mantenint converses amb empreses estibadores del Port per tal de fer una experiència pilot de reconversió d’una grua amb l’objectiu que en un futur el sistema de translació de les grues per a les operatives d’estiba funcionin amb hidrogen i, paral·lelament, s’adaptin els sistemes de gir de la corona i d’elevació amb electricitat.
Un altre projecte que està previst estudiar és la descarbonització de les embarcacions auxiliars del Port. En aquest sentit, s’està estudiant la utilització d’embarcacions elèctriques i la utilització d’hidrogen en aquelles que, per la potència necessària o pel poc temps de parada no es puguin fer elèctriques. Així, s’estudiaran les embarcacions destinades a la policia portuària i pràctics, en una primera fase, per a poder arribar en una segona fase a remolcadors.
La Vall de l’Hidrogen de Catalunya és una iniciativa estratègica de país que treballa per consolidar un ecosistema integrat al voltant de la cadena de valor de l’hidrogen, un vector energètic vital per assolir l’objectiu de la neutralitat climàtica, l’augment de la competitivitat empresarial i la millora del benestar de les persones.
El sud del país, la regió de l’energia i la química és una localització idònia per empènyer aquest repte global. De fet, la Vall de l’Hidrogen de Catalunya parteix dels treballs previs de la Plataforma Hidrogen Verd Catalunya Sud, nascuda l’octubre del 2020 amb l’objectiu fundacional d’aglutinar tots els agents que integren la cadena de valor de l’hidrogen verd i impulsar el coneixement, la producció i la implementació d’aquesta alternativa energètica.
Fa tres anys ja eren al voltant de cinquanta els agents (empreses, ens governamentals, instituts de recerca i persones a títol individual) que, sota la coordinació de la Universitat Rovira i Virgili, van participar en la posada en marxa de la Plataforma. El projecte emergia com la resposta del territori a l’estratègia que la Comissió Europea va llançar l’estiu del 2020 per reduir les emissions contaminants i assolir una Europa climàticament neutra l’any 2050.
L’ús de l’hidrogen, produït a partir d’energia renovable i aigua, es generalitzarà com a matèria primera i font de calor en indústries com la química, per a la mobilitat, per a usos residencials i com a combustible. Europa preveu que el 2050 el 25% de l’energia passi a través de l’hidrogen net, i Catalunya, amb el pol petroquímic més important del sud d’Europa i en plena cruïlla estratègica de la futura mobilitat de l’hidrogen, hi està ben posicionada.
Aliança de futur
La Vall de l’Hidrogen de Catalunya està formada per més de 260 organitzacions públiques i privades que formen part de la Vall de l’Hidrogen de Catalunya, que actua com a plataforma col·laborativa multiactor i multisectorial. Actualment, està integrada per 184 empreses, 43 ens públics, 23 associacions i clústers i 13 centres de coneixement i recerca (https://www.h2valley.cat/qui-som/).
La Vall de l’Hidrogen de Catalunya compta amb els següents impulsors institucionals i empresarials: la Generalitat de Catalunya, la Universitat Rovira i Virgili, Enagás, Repsol, l’Associació Empresarial Química de Tarragona (AEQT), la Diputació de Tarragona, el Port de Tarragona, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), el Port de Barcelona, la Universitat Politècnica de Catalunya, l’Institut Català d’Investigació Química (ICIQ), l’Institut de Recerca en Energia de Catalunya (IREC) i el Centre Tecnològic Eurecat i Celsa Group.
La Vall també compta amb una Aliança de coneixement, ciència i tecnologia formada per la Universitat Rovira i Virgili (URV), la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), l’Institut Català d’Investigació Química (ICIQ), l’Institut de Recerca en Energia de Catalunya (IREC) i el Centre Tecnològic Eurecat. És el nucli de recerca i innovació de la Vall de l’Hidrogen de Catalunya i ja fa temps que treballa al voltant de l’hidrogen renovable.
La presidenta de la FEHT, Berta Cabré, ha insistit que incrementar l'impost de les estades…
Aquesta manifestació de protesta es fa per expressar el descontent per l'abandonament i la manca…
Entre los materiales enviados por los centros del Grupo Mimara de la demarcación de Tarragona…
Grupo Fermator va organitzar recentment el Family Day a la seva seu de Doors Movement…
Planet Youth, el model més reeixit a nivell mundial per a la prevenció de consums…
La Realting MasterCup Regatta, evento internacional de carácter lúdico-deportivo organizado desde Cambrils que reúne a…