La terminal del Port a Guadalajara-Marchamalo inicia la fase de muntatge de via per estar operativa a l’estiu de 2025 

Es tracta de la recta final de la segona fase de les obres d’una infraestructura que esdevindrà el principal “port sec” del centre peninsular 

Port Tarragona reafirma la seva aposta pel transport pel ferrocarril per unir Guadalajara i Marchamalo amb el Mediterrani, un objectiu en consonància amb les polítiques de la Unió Europea per més transport sostenible 

L’import de les obres és de 22 milions d’euros (sense impostos) i es preveu que finalitzin a l’estiu de 2025 

El president de l’Autoritat Portuària de Tarragona, Saül Garreta; l’alcaldessa de Guadalajara; Ana Guarinos López; i l’alcalde de Marchamalo, Rafael Esteban Santamaría, acompanyats pels seus respectius equips tècnics han visitat avui les obres de la terminal intermodal que el port tarragoní està construint a la Ciudad del Transporte – Puerta Centro, coincidint amb l’inici de la col·locació del material ferroviari que permetrà a aquesta infraestructura logística clau entrar en funcionament a finals de l’estiu del 2025. 

Les principals actuacions que s’han descrit durant la visita s’han referit a la imminent posada en marxa de la fase d’instal·lació dels equips ferroviaris de la terminal: execució de la superestructura de les vies, instal·lació dels elements de seguretat i comunicació, pavimentació de la plataforma, execució de les estructures i electrificació i catenària corresponent. Aquesta fase constructiva culminarà amb les connexions de la terminal en dos punts a la xarxa ferroviària d’ADIF, en sentit Madrid i en sentit Saragossa. 

Més en detall, aquesta última fase de les obres de la PortTarragona Terminal Guadalajara Marchamalo consistirà en la instal·lació de 19 desviaments que permetran tots els moviments i maniobres de trens, la construcció de tres vies de càrrega i descàrrega per a trens de fins a 750 metres de longitud i de tres vies d’expedició i recepció també per a trens de fins a 750  metres de longitud. En total es construiran 7.750 metres de via d’ample ibèric. D’altra banda, es durà a terme la pavimentació de 100.000 m2 per a la zona d’operativa i emmagatzematge de mercaderies. Al final de les obres, la terminal s’haurà convertit en un espai multifuncional, especialitzat en operatives logístiques, de distribució i de transformació amb tots els equips i dotacions.  

Per al president de l’Autoritat Portuària de Tarragona, Saül Garreta, “aquesta infraestructura serà clau en el desenvolupament del port en tres àmbits: des del punt de vista de la  sostenibilitat perquè potencia la descarbonització del transport de mercaderies; des del punt de vista de l’ampliació del hinterland del port ja que situa la seva àrea d’influència fins a les portes de Madrid, i des del punt de vista de la connexió del centre peninsular amb un dels ports de l’Estat més dinàmics i amb major creixement en els últims anys”.  

Per a l’alcaldessa de Guadalajara, Ana Guarinos, “estem davant d’una infraestructura que  convertirà Guadalajara en el principal port sec del centre de la península i en l’àrea amb més dinamisme de l’entorn de Madrid, amb capacitat per a canalitzar els principals fluxos de  mercaderies, nacionals i internacionals i la seva circulació. Una terminal sostenible, pensada i realitzada des del respecte al medi natural. Una infraestructura que contribuirà a convertir Guadalajara en el que ja està començant a ser, la locomotora econòmica de Castella-La Manxa.” 

Per a l’alcalde de Marchamalo, Rafael Esteban, aquesta infraestructura suposa “dotar al  projecte Puerta Centro de l’eina que el convertirà en el centre logístic més important del centre de la Península Ibèrica, obrint-nos la porta al mar Mediterrani i el flux de mercaderies que es mouen des de i cap a Orient Mitjà i Àsia. A més, ja estem treballant intensament per a duplicar l’actual superfície destinada a naus i indústria productiva d’aquest polígon, la qual cosa, unit  a l’ampliació del polígon de Henares, suposa un futur prometedor per a Marchamalo, Guadalajara i tot el seu entorn”.  

PortTarragona Terminal Guadalajara – Marchamalo  

El Port de Tarragona va adjudicar la segona fase d’obres de la Terminal intermodal de la Ciudad del Transporte – Puerta Centro el 2023 a la unió temporal d’empreses formada per COMSA, S.A.U. GICSA i ARNO INFRAESTRUCTURAS per un import de 22.069.873,33 €  (abans d’impostos). 

La PortTarragona Terminal Guadalajara-Marchamalo és un punt estratègic clau per millorar la logística i el transport sostenible de mercaderies entre el centre de la península i el Mediterrani, i viceversa. La terminal de 150.000 m2 podria estar operativa l’any 2025 i respon a l’aposta del Port de Tarragona pel transport per ferrocarril de càrrega general dins de la seva estratègia de diversificació de trànsits.  

Aquesta infraestructura es convertirà en el principal ‘port sec’ amb caràcter ‘hub’ del centre peninsular. Tindrà una capacitat per canalitzar els principals fluxos nacionals i internacionals de mercaderies, ja que està situada a l’àrea d’influència de Madrid i situada al corredor de Henares, l’àrea més dinàmica de l’entorn de la capital espanyola, amb més de sis milions d’habitants en un radi de 60 km. Una terminal que representarà, amb la seva operativa, un pas endavant en diferents cadenes logístiques entre Madrid i el Corredor de Henares, els principals ports nacionals i, en les connexions amb grans plataformes logístiques internacionals.  

La PortTarragona Terminal Guadalajara – Marchamalo podrà operar trens de 750 metres. La  seva connexió amb la Boella, la seva terminal bessones situada a l’interior del port tarragoní reforça la unió, la connexió i la capacitat del Corredor d’Henares amb el Corredor del Mediterrani, afavorint la circulació de mercaderies entre la península i la resta del continent europeu mitjançant les dues plataformes logístiques que el Port de Tarragona operarà de manera coordinada.  

Una obra amb fons MRR 

La PortTarragona Terminal Guadalajara-Marchamalo és un projecte que rep finançament de la Unió Europea a través dels fons Next Generation inclosos en el Pla de Transformació i  Resiliència (PERTE). En total, l’Autoritat Portuària de Tarragona ha rebut 14.273.000 euros per a la realització d’aquest projecte. Aquests fons són un instrument financer creat per ajudar a la recuperació econòmica i impulsar projectes dels països membres de la UE. Aquest pla consisteix en un paquet de mesures financeres i polítiques amb l’ objectiu de fomentar una recuperació sostenible i per implementar reformes i inversions que  promoguin la resiliència econòmica, la transició ecològica i la transformació digital.