La DOP Siurana preveu una campanya amb 5 milions de quilos d’oli “de qualitat i equilibrat”
La DOP Siurana fa un bon balanç d’aquesta campanya, en la mitjana de producció habitual de la denominació. La xifra puja respecte a la producció final de l’any passat, quan van tancar amb 4,7 milions de quilos d’oli on esperaven no superar els 3,5 per culpa de la sequera i que en molts camps no hi ha reg. Galceran ha explicat que enguany l’oliva “té un índex de maduració més avançat que altres vegades” i això ha fet “que els olis siguin més equilibrats, sense tanta potència d’amarg i picant però molt equilibrats entre amarg, picant i dolç”, ha afirmat.Per Galceran, l’oli de la DOP Siurana, fet amb varietat arbequina, es distingeix de la DO Garrigues –també amb arbequina- per ser “més equilibrat i no tant pujat de potència”. “La varietat arbequina és la que dona més aromes, sabors i equilibris, diferent d’altres varietats”, ha dit.Entre els reptes de la DOP, hi ha la d’aconseguir envasar la totalitat de l’oli, tot i que el president del consell regulador diu que aquest és un procés “lent que no es fa ni de la nit al dia ni d’any a any”. Tot i això, ja envasen al voltant del 70% de l’oli i cada vegada ho fan en envasos petits, que tenen més valor afegit. Així, tot i que la garrafa de cinc litres “és l’estrella”, les ampolles de quart de litre són les que tenen més èxit, i es destinen a la restauració i als hotels, un sector que la DOP considera “molt important”.
A més, els olis de la DOP Siurana també exporten cada vegada més, i han passat de ser tres entitats exportadores a nou, una xifra que també augmenta a poc a poc. Els envasos van a parar als països nòrdics, Alemanya o França, però també a altres països del món, com Àsia, on el Japó i la Xina compren cada cop més, o els Estats Units.
La Fira de l’Oli permet a les Cooperatives mostrar el seu producte des de diferents parades, i ho fan amb torrades amb un bon raig d’oli o amb xocolata, que permet degustar aquest producte d’una manera diferent per apreciar la seva potència. A més, l’esdeveniment desplega tota una programació on s’hi han inclòs esmorzars, berenars amb pa, xocolata, sal i oli –on els ingressos s’han destinat íntegrament al Banc dels Aliments- o un ‘showcooking’ de la mà de Marc Lozano de l’EHIT Cambrils. Per als més petits, s’ha organitzat tres tastos infantils d’olis. D’altra banda, s’ha fet un sorteig per endur-se el pes del guanyador en litres d’oli. La Fira també ha donat suport al Gran Recapte amb una recollida d’aliments.