El tercer carril no pot ser operatiu ni un sol dia

Eugeni Sedano, president de la Plataforma Mercaderies per l’Interior

Davant les incidències i accidents ferroviaris que s’han produït aquests mesos d’estiu al llarg del nostre país i, en concret al Camp de Tarragona, creiem que és necessari que els nostres responsables polítics prenguin mesures contundents respecte el traçat del Corredor Mediterrani per la costa tarragonina.

Com és conegut, el Corredor Mediterrani canalitza el transport ferroviari de mercaderies per dues línies: la litoral Almeria-València-Sagunt i la central Algeciras-Madrid-Zaragoza, les quals conflueixen a Vila-seca continuant per Tarragona i la Costa Daurada nord. És una infraestructura necessària, que, segons diferents previsions d’entitats (EU/estatals) i d’operadors logístics, multiplicarà per cinc el trànsit de combois, els quals seran més llargs (750m) i pesants (90T per vagó).

La necessitat i importància econòmica i logística del Corredor Mediterrani és innegable, però l’actual planificació del seu traçat per la costa mitjançant el tercer carril és una font de perills i greuges per la ciutadania.

Cal ser conscients que la gran circulació que tindran els trens de mercaderies del Corredor col·lapsaran les vies de la nostra costa, impedint el desenvolupament diari dels nostres ciutadans i alentint el creixement econòmic del territori. A banda, naturalment, dels riscos inherents que els trens de mercaderies, incloses les perilloses, comporten per la vida i la salut de les persones, el medi ambient i el patrimoni històric i cultural.

Aquest estiu, més d’una vintena d’incidències amb retards s’han produït a la nostra àrea de Tarragona. Un petit percentatge és degut a circumstàncies externes, com el robatori de cable de coure o atropellaments, però la majoria són retards, com diu ADIF: “por una incidencia en la infraestructura”.

D’aquestes, destaquem el greu incident que va ocórrer el 15 de juliol a l’estació de tren de Calafell quan va sortir disparada una peça de ferro, amb una temperatura molt elevada, d’un tren de mercaderies i va colpejar una dona que esperava a l’andana. Aquest incident es va produir durant la situació provisional d’obres del Corredor que va provocar que els trens de mercaderies entre Martorell i Castellbisbal, fins el 18 d’agost, passessin per la via de la costa.

A partir d’aquest succés, ADIF va dictar que els trens de mercaderies circulessin en hores nocturnes per assegurar que no hi hagués passatgers a l’andana. Arrel d’aquest fet, la Plataforma es pregunta: quan es posi en marxa el Corredor Mediterrani per la costa, també s’utilitzarà les vies de la costa només en horari nocturn? O també, ara haurem de preocupar-nos pels usuaris que estiguin a les andanes de les estacions, mentre passin els trens de mercaderies? Què els pot passar als veïns i negocis que estan permanentment al costat de les vies?

Un altre accident, que va col·lapsar la circulació dels passatgers que anaven per la costa, va tenir lloc el 15 d’agost: un descarrilament d’un Talgo que feia el recorregut València-Barcelona a l’estació de Sitges, va paralitzar la circulació ferroviària entre el Garraf i Vilanova i la Geltrú. A conseqüència d’aquesta avaria, també van quedar alterades les línies que connecten Tarragona i Barcelona, prop de 36 hores.

I, observant totes les incidències, trobem que la darrera setmana d’agost va ser la més complicada: dimarts 22 agost va descarrilar un vagó d’un tren de mercaderies entre Marçà-Falset i els Guiamets. El succés no va ocasionar danys personals i la circulació de l’R15 de Rodalies de Catalunya va està interrompuda entre Móra la Nova i Reus durant 24 hores Dimecres, 23 agost, un incendi originat entre les vies de l’alta velocitat va obligar a tallar la circulació ferroviària de la línia R4 de Rodalies entre les estacions de l’Arboç i Sant Vicenç de Calders. Un altre incident, la mateixa setmana, el dia 27 un tren Euromed va quedar aturat a Tarragona amb 250 passatgers a l’intercanviador de la Boella, a Reus, per una avaria elèctrica del mateix tren.

Per a la Plataforma, totes aquestes incidències i malestar per als usuaris, evidencien de manera flagrant la falta d’inversions d’ADIF i RENFE des de fa dècades al nostre territori. Preveiem que es multiplicaran les incidències, per no dir accidents, quan es posi en marxa el Corredor Mediterrani, amb el tercer fil, per les vies de la costa de l’àrea de Tarragona, per l’increment de trens que es preveu de cinc vegades. És una temeritat fer passar els trens transnacionals del Corredor Mediterrani amb gran tonatge i amb molta més freqüència per unes vies que van ser construïdes fa més de cent anys i, per unes finalitats i abast totalment diferents. La Plataforma no comprèn com ADIF ens vol posar a tots en risc.

Creiem que es tracta d’una situació de deixadesa per part de l’empresa propietària i que gestiona la infraestructura, ADIF, que contrasta radicalment amb les diferents inversions del Corredor Mediterrani que s’estan fent arreu del territori espanyol, per tal d’afrontar nous trajectes: 274M€ per soterrar les vies i nova estació a Almería; construcció d’un viaducte sobre el riu Ebre pel corredor navarrès 58,8M€; 443M€ pel canal d’accés de Valencia a l’estació Joaquín Sorolla; 88M€ per a modernitzar el tram aragonès de l’autopista ferroviària Plaza-Algeciras. O bé, altres inversions ferroviàries com la renovació integral de la línia AVE Madrid-Sevilla per 700M€, implantació de l’alta velocitat de Murcia a Almería per 411M€ o un AVE a Cantabria amb set túnels i 20 viaductes…

No és prou important el tram de Tarragona, que serà el conducte d’entrada i de sortida a Europa de totes les mercaderies de les línies central i litoral del Corredor Mediterrani, per fer al territori noves inversions i no que es quedi tot en el tercer fil?

REPETIM: CREIEM QUE JA ÉS HORA QUE ELS NOSTRES POLÍTICS PRENGUIN MESURES CONTUNDENTS RESPECTE EL TRAÇAT DEL CORREDOR DEL MEDITERRANI PER LA COSTA TARRAGONINA. No cal dir que la Plataforma defensa potenciar el transport de mercaderies per ferrocarril per la seva eficiència energètica, la millor sostenibilitat mediambiental, així com per la millora de la competitivitat de molts sectors econòmics.

Però, considerem que l’actual traçat del Corredor Mediterrani per la costa és perillós per a les persones, per al patrimoni i per a l’entorn des del primer dia que es posi en marxa. Per tant, és imprescindible que, a més d’un traçat definitiu per l’interior i lluny de nuclis poblats, també es dissenyi un de provisional immediat. EL TERCER CARRIL NO POT SER OPERATIU NI UN SOL DIA PELS PERILLS QUE COMPORTA.