Dividits en grups polítics i en comissions temàtiques, s’aconsegueix generar que els estudiants s’hagin de posar en el paper dels representants polítics que tenim a Brussel·les. Els participants han de fer un pas endavant i expressar el seu posicionament “simulat” d’acord amb el grup parlamentari al qual pertanyen.
Com a docent és molt gratificant observar els teus alumnes en una situació tant simulada com real, en la qual han de defensar la postura del seu grup polític a l’hora de negociar i aprovar resolucions que es votaran finalment al Ple. I les temàtiques poden ser tant variades com la protecció del Delta de l’Ebre i el correcte compliment de les Directives europees, així com la posició de la UE respecte l’arribada de refugiats al territori dels Estats membres.
Aquesta activitat s’ha complementat els últims anys amb un debat amb eurodiputats que s’organitza també a la Facultat de Ciències Jurídiques. I per aprofundir encara més en el coneixement de la UE, inclús els darrers anys hem organitzat un viatge a Brussel·les amb un grup reduït d’alumnes per veure in situ les Institucions europees.
Tot un seguit d’activitats que van néixer amb la idea de donar a conèixer la Unió Europea i d’acostar el seu funcionament tant als estudiants com a la ciutadania en general, i que cada dia que passa ens fan veure de la seva necessitat per entendre la realitat que ens envolta.
Perquè a vegades, les simulacions reals ens porten a entendre i comprendre les realitats simulades.
Adrià Calvet Casajuana
Professor associat a l’Àrea de Dret Internacional Públic i Relacions Institucionals de la URV