La Generalitat aposta pel comerç electrònic de proximitat

El comerç ha estat un dels sector més perjudicats per les restriccions. CEDIDA

La Generalitat vol incrementar fins al 25% els lliuraments de compres online en punts físics de proximitat l’any 2020

  • El comerç electrònic genera 53 milions de compres l’any a Catalunya, el 73% es lliuren a domicili i el 15% es recullen en punts físics de proximitat
  • Les compres online generen 39 milions de desplaçaments a Catalunya
  • 1 de cada 3 dels compradors online (33,5%) afirma ser conscient dels efectes negatius dels lliuraments a domicili, en relació amb l’impacte mediambiental, qualitat de l’aire i logística
  • Augmentar el 25% els lliuraments de compres online en punt físics suposaria més de 5,25 milions de visites addicionals als eixos comercials de Catalunya
El Govern aposta pel comerç online sostenible
El govern ha presentat l’estudi Comerç online i mobilitat: orientacions cap a un model sostenible a Catalunya, que ha impulsat el Departament d’Empresa i Coneixement amb l’objectiu d’analitzar els hàbits de la compra online i les preferències de lliurament per part de la població, i dotar d’eines de coneixement al sector comercial –entitats i empreses- i les administracions per a la implementació d’actuacions adreçades a fomentar un servei de recollida de compres online sostenible, de menor impacte ambiental i de mobilitat, i que alhora potenciï el comerç de proximitat.
En aquest sentit, el Govern es marca 3 objectius a assolir per a l’any 2020: incrementar fins al 25% els lliuraments de compres online en punts físics de proximitat; augmentar fins a un 50% els compradors online conscienciats en l’impacte ambiental i de logística que generen les compres online; i també que tots els municipis de Catalunya tinguin almenys un punt de recollida físic i de proximitat.
El comerç electrònic és una nova manera de comprar que està en fort creixement. Atès que el destí de les compres és el domicili dels compradors en la major part dels casos, suposa un impacte en el trànsit a les nostres ciutats. El trànsit és la principal font d’emissions de contaminants i de soroll a les aglomeracions urbanes i, per tant, és important que fem un ús responsable d’aquesta nova manera de comprar.
Aquest estudi vol ser, també, una guia de recomanacions per a les administracions de cara a poder implementar determinades mesures contemplades a l’article 16 de la Llei 18/2017 de Comerç, Serveis i Fires.
Principals dades de l’Estudi Comerç online i mobilitat: orientacions cap a un model sostenible
  • El comerç electrònic genera uns 53 milions de compres online l’any a Catalunya. D’aquestes, el 73% es lliuren a domicili, el 12% a l’oficina i el 15% del total de les compres es recullen a través d’ alguna modalitat de Click & Collect: un 6,2% en botiga, 8,7% en punt de recollida i un 0,2% en bar/ comerç de confiança.
  • Les compres online generen 39 milions de desplaçaments, lliuraments a domicili, a Catalunya a l’any, és a dir, 2,9 lliuraments per segon. D’aquests, el 15% requereixen d’una segona visita i el 8,2% es retornen, generant una logística “absurda” en el 23% dels casos.
  • La previsió és d’un augment del 21,7%, fins arribar als 64 milions de compra i això es traduiria en 47 milions de lliuraments a domicili l’any que ve.
 Sis línies d’actuació per assolir aquests objectius:
  • Incorporar les compres online i els lliuraments d’aquestes en els plans estratègics de comerç i de ciutat (planificació urbanística).
  • Fomentar pràctiques de compra online responsables per agrupar les comandes, flexibilitzar els horaris d’entregues (franges més àmplies) o prioritzar les entregues en hores vall.
  • Treballar amb les empreses de comerç per fomentar la venda responsable, en àmbits com reduir els excessos d’embalatge, concentrar diferents comandes en un únic lliurament, o bé promoure lliuraments a domicili en mitjans de transport sostenibles.
  • Desenvolupar campanyes de sensibilització sobre els efectes negatius dels lliuraments de les compres en línia.
  • Generar espais de debat i anàlisi amb els operadors dels diferents sectors.
  •  Impulsar el click&collect en botiga, mitjançant els incentius de comerç i en espais urbans, mitjançant col·laboracions entre les diferents AAPP i sector privat (per exemple locals buits i associacions de comerciants).
D’altra banda, es crearà properament un Gabinet d’Experts per a la Transformació Tecnològica del Comerç que ha de contribuir a definir les principals línies de treball de la  Generalitat en aquest àmbit, i que serà el punt de trobada entre els diferents agents.