Categories: Noticies de Smartcity

La imatge d’Espanya a l’exterior, lligada als seus estereotips

Una tesi doctoral analitza la presència d’Espanya i l’espanyolitat a tres capçaleres de referència als EUA, Rússia i Alemanya

URV Activ@.- Una tesi doctoral, que analitza la presència d’Espanya i l’espanyolitat a tres capçaleres de referència als EUA, Rússia i Alemanya, indica que la imatge d’Espanya està molt lligada als estereotips, així com amb temàtiques com els toros, l’esport (especialment el futbol) i el turisme. La tesi, defensada al Departament d’Estudis de Comunicació de la Universitat Rovira i Virgili per Míriam Soriano el passat 17 de juliol, assenyala que les temàtiques econòmiques van, per altra banda, més lligades a la crisi o la corrupció política, i també van ser rellevants a l’agenda informativa dels diaris analitzats.

El treball de recerca s’ha centrat en The New York Times, Kommersant i Die Welt, tres capçaleres de referència en els països indicats, durant tres anys durs de la crisi econòmica (2012-2014). L’estudi constata que les temàtiques sobre el hardpower (economia o política) d’Espanya durant aquells anys apareixen molt relacionades amb la crisi i les retallades, el rescat financer, les tensions territorials, així com amb els casos de corrupció. Per altra banda, en les temàtiques més centrades en el softpower (cultura, esports, turisme), les representacions estan molt lligades a alguns estereotips com el toro, el flamenc, així com amb la imatge de turisme de platja o les imatges que remeten a un exotisme fins i tot pre-modern.

L’estudi remarca la influència dels mitjans de comunicació en la creació d’opinió pública, importants modeladors de les percepcions sobre la imatge de països i nacions. Segons Soriano, hi ha molts factors involucrats en la perpetuació d’aquests estereotips i percepcions, que també es veuen influenciats pels rànquings de la marca nació (nation branding) o reputacionals.

La tesi de Miriam Soriano es titula “España desde el exterior. Análisis comparativo de la presencia de España y la españolidad en The New York Times, Kommersant i Die Welt (2012-2014)”, s’ha presentat al programa de Doctorat en Comunicació i té una menció internacional ja que també ha portat l’autora a fer una estada de recerca de cinc mesos a la Universitat Estatal de Novosibirsk a Rússia. El treball ha estat dirigit pel doctor Enric Castelló, professor del Departament d’Estudis de Comunicació de la Universitat Rovira i Virgili.

Redacció

Share
Published by
Redacció

Recent Posts

La Setmana de la Salut de Vila-seca 2024 se centra en l’estil de vida mediterrani

Del 2 a l'11 de maig tindrà lloc la Setmana de la Salut a Vila-seca, organitzada…

3 dies ago

La Diputació de Tarragona aprova la compra de l’antic edifici de la seu de Caixa Tarragona

El Ple de la Diputació de Tarragona, reunit en sessió extraordinària, ha aprovat l’adquisició de…

3 dies ago

Tarragona i el Síndrome de les Finestres Trencades: Com la Falta d’Autoestima Crida a l’Acció

Tarragona, una ciutat amb un ric patrimoni històric i una ubicació privilegiada al Mediterrani, es…

3 setmanes ago

Las máquinas ya trabajan en los terrenos del proyecto de Lotte Energy Materials

Las máquinas ya están trabajando en la preparación de los terrenos para iniciar en las próximas…

4 setmanes ago

Reus acollirà dues proves dels IV Premis Gastronòmics Josep Lladonosa

Reus serà escenari de dues proves dels Premis Gastronòmics Josep Lladonosa, un dels esdeveniments més…

1 mes ago

Finalistes del I Premi de Periodisme Salut i Drets Socials

Un total de 31 treballs periodístics sobre temes de salut i drets socials (dependència,  serveis…

1 mes ago