La imatge d’Espanya a l’exterior, lligada als seus estereotips

Una tesi doctoral analitza la presència d’Espanya i l’espanyolitat a tres capçaleres de referència als EUA, Rússia i Alemanya

URV Activ@.- Una tesi doctoral, que analitza la presència d’Espanya i l’espanyolitat a tres capçaleres de referència als EUA, Rússia i Alemanya, indica que la imatge d’Espanya està molt lligada als estereotips, així com amb temàtiques com els toros, l’esport (especialment el futbol) i el turisme. La tesi, defensada al Departament d’Estudis de Comunicació de la Universitat Rovira i Virgili per Míriam Soriano el passat 17 de juliol, assenyala que les temàtiques econòmiques van, per altra banda, més lligades a la crisi o la corrupció política, i també van ser rellevants a l’agenda informativa dels diaris analitzats.

El treball de recerca s’ha centrat en The New York Times, Kommersant i Die Welt, tres capçaleres de referència en els països indicats, durant tres anys durs de la crisi econòmica (2012-2014). L’estudi constata que les temàtiques sobre el hardpower (economia o política) d’Espanya durant aquells anys apareixen molt relacionades amb la crisi i les retallades, el rescat financer, les tensions territorials, així com amb els casos de corrupció. Per altra banda, en les temàtiques més centrades en el softpower (cultura, esports, turisme), les representacions estan molt lligades a alguns estereotips com el toro, el flamenc, així com amb la imatge de turisme de platja o les imatges que remeten a un exotisme fins i tot pre-modern.

L’estudi remarca la influència dels mitjans de comunicació en la creació d’opinió pública, importants modeladors de les percepcions sobre la imatge de països i nacions. Segons Soriano, hi ha molts factors involucrats en la perpetuació d’aquests estereotips i percepcions, que també es veuen influenciats pels rànquings de la marca nació (nation branding) o reputacionals.

La tesi de Miriam Soriano es titula “España desde el exterior. Análisis comparativo de la presencia de España y la españolidad en The New York Times, Kommersant i Die Welt (2012-2014)”, s’ha presentat al programa de Doctorat en Comunicació i té una menció internacional ja que també ha portat l’autora a fer una estada de recerca de cinc mesos a la Universitat Estatal de Novosibirsk a Rússia. El treball ha estat dirigit pel doctor Enric Castelló, professor del Departament d’Estudis de Comunicació de la Universitat Rovira i Virgili.