USTEC-STEs s’oposa a l’escola trilingüe de C’s

El sindicat al·lega que pretén “reduir” el català a les aules

 

Redacció.- USTEC-STEs considera que la proposta de Ciutadans (C’s) d’acabar amb el sistema d’immersió lingüísticai substituir-lo per un d’escola trilingüe, en què les llengües vehiculars siguin castellà, català i anglès, pretén “reduir la presència pública i institucional del català al sistema educatiu i reduir-lo a una condició de ‘patois'”. A través d’un comunicat, el sindicat d’ensenyament ha qualificat de “tòxiques” les propostes educatives en matèria lingüística de la formació taronja i ha afirmat que “responen a criteris polítics i no educatius” que només busquen “fer servir l’escola com a arma de confrontació política”. USTEC-STEs assegura que la imposició de matèries en angles “s’ha demostrat contraproduent” i cita un estudi de la Universitat Carlos III sobre l’aplicació del programa bilingüe a la Comunitat de Madrid revela que els estudiants que segueixen aquest programa obtenen pitjors resultats acadèmics que la resta.
Segons el sindicat d’ensenyament, l’estudi d’aquest centre universitari va concloure que els alumnes que seguien aquest model educatiu tenien “coneixements més superficials” i aprofundien “en la tendència a una progressiva segregació social i una deriva de desigualtats”.

USTEC-STES ha afirmat que “la hipotètica aprovació de mesures” com les que proposa Ciutadans “busca que hi hagi un important percentatge de la societat catalana no s’exposi a la presència del català”. Cosa que, segons el sindicat, “tindria greus conseqüències col·lectives pel que fa a la cohesió interna del país, i individuals, perquè implica una pèrdua de capital social i oportunitats personals i laborals per a aquelles persones que desconeguin el català”.

A més, ha subratllat que “el sistema d’immersió lingüística està avalat per desenes d’estudis internacionals, i ha estat un model de referència exportat a multitud d’experiències internacionals”. I ha destacat que “funciona perquè la proximitat entre ambdues llengües, castellà i català, permeten un coneixement profund de totes dues, que alhora potencia la millora d’aprenentatges d’altres llengües, especialment les de la branca romànica”.