Els àmbits de treball dels casos en els quals ha actuat la Unitat de Mediació i Resolució de Conflictes se centren en les relacions entre comunitats de veïns, conflictes al carrer i convivència comunitària, amb 172 casos. 23 tenen a veure amb situacions familiars, 11 tenen amb conflictes escolars, i 5 amb grups de joves.
El conjunt de casos gestionats el 2016 han implicat a 296 persones, la gran majoria d’entre 31 i 65 anys.
El número de casos tractats per la unitat de mediació posa de manifest que els ciutadans trien la mediació com a eina per a la resolució de problemàtiques. L’evolució del número de casos és el següent:
Per a l’abordatge dels 211 casos tractats el 2016, la unitat de mediació ha realitzat un total de 5.618 actuacions, entre les que destaquen més de 1.600 tasques administratives, més de 1.400 contactes i entrevistes amb els veïns implicats, així com seguiments i anàlisis, entre altres.
La UMIRC treballa de manera coordinada amb la resta d’unitats de la Guàrdia Urbana i amb les regidories municipals de forma transversal. Porta a terme funcions d’anàlisi i identificació dels àmbits de conflicte (civisme, intolerància, mediació, racisme i xenofòbia, infància, joves, gent gran, violència de gènere i multiculturalitat); disseny i execució d’accions preventives per reduïr la percepció d’inseguretat; planificació de les intervencions correctives des d’una perspectiva interdisciplinària; i difusió de programes, projectes i accions preventives entre la ciutadania.
La Guàrdia Urbana té un paper important en la prevenció i en la resposta contra els actes incívics. Des de la UMIRC es realitza un treball tècnic i sistemàtic de contactar i conèixer tant els grups conflictius com les associacions de veïns per canalitzar les seves inquietuds i necessitats, establint una relació permanent, que els serveixi a ells de punt de referència per tractar les seves preocupacions, i a la Guàrdia Urbana per desenvolupar un seguiment, constant i actualitzat, de l’evolució, en una tasca preventiva de les situacions amb risc de conflicte social.
Unitat de referència i en constant evolució
Amb 10 anys de trajectòria, la Unitat de Mediació i Resolució de Conflictes s’ha convertit en tot un referent, fins i tot en làmbit internacional, i actualitza la seva cartera de serveis per oferir una millor atenció a la ciutadania. Així, aquest 2017 ha iniciat nous serveis preventius d’intervenció amb l’objectiu de treballar conjuntament amb la ciutadania per evitar o resoldre possibles situacions de conflicte comunitari. Són el que s’anomenen pràctiques restauratives: accions perquè els veïns es coneguin millor entre ells i puguin restaurar confiances malmeses. Les noves accions que s’han començat a implanta són els cercles de diàleg i les trobades restauratives:
La Unitat de Mediació i Resolució de Conflictes de la Guàrdia Urbana participa de manera habitual en jornades i congressos per explicar la seva experiència. L’any passat va ser convidada al XVI Congrés Nacional de Mediació, celebrat a Mèxic, per explicar les diverses experiències a l’entorn de la mediació.
El 2015, el departament de Justícia de la Generalitat de Catalunya va reconèixer la tasca de la unitat, en el marc dels guardons que lliura als professionals i entitats o col·lectius civils que presten serveis en l’àmbit de l’execució penal i de justícia juvenil. El reconeixement a la UMIRC destacava per la seva contribució a tenir una societat més justa, segura i cohesionada.
La presidenta de la FEHT, Berta Cabré, ha insistit que incrementar l'impost de les estades…
Aquesta manifestació de protesta es fa per expressar el descontent per l'abandonament i la manca…
Entre los materiales enviados por los centros del Grupo Mimara de la demarcación de Tarragona…
Grupo Fermator va organitzar recentment el Family Day a la seva seu de Doors Movement…
Planet Youth, el model més reeixit a nivell mundial per a la prevenció de consums…
La Realting MasterCup Regatta, evento internacional de carácter lúdico-deportivo organizado desde Cambrils que reúne a…