Uns 200.000 visitants passaran per la ciutat atrets per una seixantena d’espectacles i recreacions
La Sophie, de Brussel·les, ha vingut a passar uns dies a Catalunya per gaudir de la platja però també ha mirat de fer coincidir les vacances amb el Renaixement. “Vaig venir fa molt temps, quan era molt petita, i guardo molt bons records de la festa medieval de Tortosa i hi volia tornar”, ha explicat, amb la càmera de fotos a la mà mentre passejava per un dels mercats de la festa.
Com la Sophie, centenars de turistes miren d’immortalitzar algunes de les escenes de l’esdeveniment. “Fa tres anys que tenim aquest salt de nivell de públic, de 200.000 persones”, ha explicat el regidor, que creu que mantenir aquesta línia d’assistents és “el més important” perquè permet que el Renaixement sigui vist “com un esdeveniment seriós i consolidat”.
Per Tomàs, aquest dissabte és un dels “més potents”, on el visitant trobarà per la ciutat un munt d’espectacles contractats per la festa, pel carrer i en qualsevol moment. La Festa té un pressupost de 220.000 euros amb una estructura d’actes propis consolidada com és el cas de la gran desfilada el diumenge al vespre. Un dels moments “més especials” és l’acte propi de cerimònia d’entrega dels estendards a les famílies nobles: “per la riquesa del vestuari i perquè té lloc en un dels marcs del patrimoni català renaixentista, els Reials Col·legis”.
Hi ha clàssics de la festa que mai fallen, com la Taverna d’Enrico o els abanderats d’Arezzo. Però les novetats també triomfen en la programació, com les visites nocturnes a la catedral de Tortosa que es van fer divendres la primera sessió i que aquest dissabte tornarà a obrir. Així, s’ha volgut aprofitar l’estrena de la nova il·luminació del temple i apropar als visitants els racons renaixentistes de la Catedral de la mà de l’historiador Joan Hilari Muñoz. La primera nit, de divendres, ha tingut una ocupació del 100% i la crítica per part dels visitants ha estat molt bona, segons el regidor de la Festa.
Tomàs ha explicat que el Renaixement ha deixat de ser una festa d’importància exclusivament local per convertir-se en un atractiu d’àmbit nacional. “Forma part de la identitat i patrimoni de les Terres de l’Ebre i a Catalunya, com a eina de promoció, la marca de la festa del Renaixement sempre hi és present i s’ha convertit en un referent”.