El territori també proposa bonificar el pas de vehicles pesants entre la capital de les Garrigues i Soses, però en aquest cas de forma voluntària
El Govern planteja per al tram entre Montblanc i les Borges Blanques de l’N-240 el mateix model que s’aplica a l’N-II a les comarques gironines i que també s’ha acordat recentment amb el Penedès, Camp de Tarragona i Terres de l’Ebre per l’N-340, consistent en el desviament obligatori de vehicles pesats per l’autopista amb l’aplicació de bonificacions. Així ho ha plantejat aquest dimarts a les Borges Blanques el conseller Josep Rull, acompanyat de la directora del Servei Català del Trànsit, Eugènia Doménech, als alcaldes lleidatans de municipis propers per on discorre l’N-240 i a representants de la Diputació i de la Cambra de Comerç de Lleida. L’objectiu de la mesura és reduir el trànsit que circula per aquest tram de carretera i, a la vegada, rebaixar-ne a sinistralitat.
La mesura, que es podria aplicar mentre no entri en funcionament el sistema de vinyeta que promou el Govern –que està previst que comenci a aplicar-se el 2019-, consistiria en prohibir l’accés als vehicles pesants en el tram de l’N-240 entre les capitals de la Conca de Barberà i de les Garrigues, aplicant-los bonificacions. En concret, serien del 50% per aquells camions que entrin a Montblanc i surtin a les Borges, o a l’inrevés, i del 42,5% per als vehicles pesants que continuïn per l’autopista, segons el plantejament que ha fet Rull al territori.
Durant la trobada, un alcalde ha proposat també complementar la mesura amb el desviament voluntari de camions per l’AP-2 entre les Borges Blanques i Soses, també oferint bonificacions als vehicles pesants. El Govern ha entomat també aquesta iniciativa per poder-la implementar, igualment.
EL conseller de Territori i Sostenibilitat ha donat un mes de marge als representants polítics i econòmics lleidatans –amb qui preveu reunir-se novament abans del 20 d’octubre- per cercar un consens que avalin aquestes propostes per tal que el Govern pugui treballar amb la concessionària de l’AP-2 per posar-les en marxa ja l’1 de gener del 2018, com planteja el Govern. Tot i això, Rull ha recordat que entre mig hi ha el l’1-O i, en aquest sentit, ha remarcat que en funció de quin sigui el resultat que surti del referèndum “la Generalitat ho haurà de fer tota sola o d’acord amb l’Estat per avançar en aquesta bonificació.”
El conseller ha explicat que divendres preveu reunir-se amb els representants del territori de la Conca de Barberà per traslladar-los la proposta per desviar obligatòriament els camions per l’AP-2 entre Montblanc i les Borges. Així mateix, ha dit que des del Govern, en paral·lel, es parlarà amb el sector dels transportistes “per veure en base a l’N-340 aplicada aquí si cal fer algunes modificacions” en les mesures i les bonificacions proposades. Rull ha remarcat que el desviament de camions al tram lleidatà l’N-240 no impediria que aquests vehicles puguin continuar tenint accés a benzineres i àrees de restauració de que hi ha entre Montblanc i les Borges Blanques.
Govern i alclades defensen la necessitat d’avançar en la duplicació de l’N-240 entre les Borges i Lleida
Al marge d’aquestes propostes, Govern i alcaldes han coincidit en la necessitat de seguir apostant per la duplicació del tram de l’N-240 entre les Borges Blanques i Lleida. Rull ha defensat que “ni que l’AP-2 sigui lliure de pagament, cal implementar la capacitat de l’N-240 i la seva seguretat, duplicant-la”. “Hi ha un entramat molt important de polígons industrials i l’AP-2 no és una alternativa per poder-hi accedir” i, per tant, “no podem prohibir l’accés de camions a l’N-240 perquè col·lapsaríem abastiments i suposaria un fre en termes econòmics per al territori”, ha afirmat el conseller.
Cal recordar que la titularitat de l’N-240 correspon al Ministeri de Foment, des d’on a finals de juny es van comprometre amb els alcaldes lleidatans dels municipis per on discorre la carretera a licitar durant aquest any la construcció de les tres rotondes previstes a Juneda (Garrigues), de la mateixa manera que la redacció de projecte de duplicació de la via, que es faria en dues fases. La primera, se centraria en un tram d’11 quilòmetres de la carretera, i una segona fase de 8 quilòmetres consistent en la construcció d’una variant al municipi de Juneda. Foment preveu que totes aquestes actuacions per reduir la sinistralitat a l’N-240 entre les Borges i Lleida siguin una realitat l’any 2020.
D’altra banda, Eugènia Doménech ha explicat que el SCT té en estudi la possibilitat d’instal·lar un radar per tram a l’N-240 entre les capitals de les Borges Blanques i Lleida, tal com també s’havia plantejat des del territori. “Cal, però, veure si es donen les característiques adequades per implementar-lo”, ha matisat.