La realitat virtual “made in Spain”, més enllà d’oci

La realitat virtual s’ha convertit en tecnologies més enllà de l’oci

EFEfuturo.- Pilotar un bòlid de Fórmula 1, ser protagonista d’una sèrie de televisió o “col·locar” al teu saló un moble abans de comprar-lo són algunes de les experiències de realitat virtual desenvolupades a Espanya després de l’explosió d’aquestes tecnologies, que estan revolucionat el consum més enllà de l’oci.

Convençuts del seu potencial, els estudis espanyols, consultats per Efe, han començat a obrir-se camí en el camp de la realitat virtual (RV), a la qual consideren “la nova onada tecnològica”.

Es tracta de contingut creatiu però dissenyat per a camps més enllà dels videojocs, com la publicitat, producció audiovisual, el periodisme o les experiències extremes, detalla Edgar Martín-Blas, cofundador de l’estudi madrileny New Horizons VR.

Com a exemple, el milió i mig de persones que en una setmana es van posar als comandaments del cotxe de Fórmula 1 de Kimi Räikkönen.
Realitat a 400 quilòmetres per hora

“L’escuderia Ferrari ens va cridar i vam haver de convèncer el seu enginyer cap perquè durant una carrera ens deixés acoblar una càmera RV, equipada a més amb tecnologia 360º, el cotxe de Kimi, que circula a gairebé 400 quilòmetres per hora”, relata Martín. La RV permet experiències com posar-te al votant d’un Fórmula 1.

L’educació és un altre dels camps on la RV comença a tenir èxit, apunta aquest expert.
Amb la Fundació Retina Plus i la Fundació “la Caixa” van posar en marxa un projecte perquè col·legis i instituts coneguessin la diabetis: gràcies a la RV als alumnes van aconseguir “ficar-se” en una càpsula microscòpica per viatjar per l’organisme i aprendre com afecta aquesta malaltia. Per a Martín, la realitat virtual està adquirint una importància com a producte que no imaginàvem, no es tracta només d’un joc: la RV no només és per jugar, sinó per transportar-se a un altre lloc.

Aquesta tecnologia també ha arribat a l’àmbit de la ficció cinematogràfica i televisiva; Future Lighthouse està especialitzat en la producció de peces envoltants per ficció. Entre d’altres, està darrere de “El temps a les teves mans”, una experiència interactiva en què els usuaris encarnen els funcionaris de la sèrie de TVE “El Ministeri del Temps”, assenyala Roberto Romero, fundador d’aquest estudi de professionals del cinema . Segons Romero, la sèrie s’ha convertit en “pionera” en integrar la RV com a part de l’univers narratiu gràcies a una “experiència en la qual es pot interactuar amb els personatges habituals i recórrer amb ells diversos dels llocs més reconeixibles”. Comprar un pis sense moure’t de la immobiliària

Les tecnologies de realitat virtual ofereixen també a les empreses la possibilitat de revolucionar els processos comercials. El responsable de màrqueting i cofundador de l’empresa aragonesa Deusens, Guillermo Saragossà, declara que les botigues s’estan convertint en “llocs d’experiències tecnològiques” que faciliten i canvien els processos de compra.


“La realitat virtual és una tecnologia molt intuïtiva i senzilla d’entendre ja que només amb posar-se unes ulleres o fer servir el mòbil -per realitat augmentada- entres en una altra realitat”, subratlla Saragossà.

Per exemple, per a les persones que busquen casa la RV es torna “de gran utilitat” ja que “en comptes d’haver de recórrer 20 pisos a peu poden passejar virtualment pels habitatges gràcies a les ulleres de realitat virtual i sense moure de la immobiliària “.  Una altra de les coses que fan possible aquestes tecnologies, en aquest cas la de realitat augmentada, és dissenyar el teu saló sense moure’t d’ell. L’empresa aragonesa ha dissenyat una eina que permet a l’usuari “col·locar” a casa el moble que desitja adquirir: aquesta tecnologia se serveix del telèfon mòbil perquè l’usuari vegi com quedaria el sofà o la taula sense necessitat d’anar a la botiga.