Les sol·licituds de mediació a la demarcació de l’ICAT van reduir-se un 25% durant el 2023

La cap del Servei de Gestió Econòmica, Personal i Obres dels Serveis Territorials del Departament de Justícia a Tarragona, Anna Alcaraz; la degana de l'ICAT, Estela Martín, i la presidenta de la Comissió de Mediació de l’ICAT, Maria José Bertomeu. CEDIDA

El 44% dels processos de mediació que s’inicien acaben en acord

El 80% dels casos es resolen en menys d’un mes, quan per la via judicial podrien trigar anys

Les sol·licituds de mediació al Servei d’Orientació a la Mediació de l’ICAT (SOM), que aplega els partits judicials de Tarragona, Valls i El Vendrell, van experimentar una davallada del 25% durant el 2023, passant del màxim històric de 136 assolit el 2022 a les 102 de l’any passat. Aquesta és la dada més rellevant del balanç sobre aquesta via alternativa a la judicial en resolució de conflictes que han fet aquest matí en roda de premsa la degana de l’ICAT, Estela Martín; la presidenta de la Comissió de Mediació de l’ICAT, Maria José Bertomeu; i la cap del Servei de Gestió Econòmica, Personal i Obres dels Serveis Territorials del Departament de Justícia a Tarragona, Anna Alcaraz, amb motiu de la celebració del Dia Europeu de la Mediació, que se celebrarà aquest diumenge, 21 de gener.

La degana de l’ICAT, Estela Martín, ha tret ferro a la davallada i ha argumentat que “veníem de xifres molt altes el 2022 i ara hem tornat a les de 2021, a més 2023 va ser un any de vagues al sistema judicial, el que va paralitzar una gran quantitat d’assumptes que podrien haver acabat en mediació”. També ha argumentat que “a la demarcació de Tarragona tenim molta mobilitat de jutges, i això també és un factor a tenir en compte, ja que no tots tenen la mateixa sensibilitat per derivar casos cap a aquesta via i se’ls ha de seguir fent pedagogia”. En tot cas, la degana fa una lectura en positiu: “Aquest lleu retrocés és un estímul per seguir treballant en la conscienciació social que la mediació és una bona alternativa per a una gran quantitat de conflictes”.

En aquest sentit, la presidenta de la Comissió de Mediació de l’ICAT, Maria José Bertomeu, ha recordat que les solucions que aporta la mediació son millors per a les parts en litigi perquè “són solucions a mida de les parts, són ells mateixos qui les acorden i no un tercer com un jutge”. Bertomeu ha afegit que la tasca dels mediadors és “neutral, confidencial i àgil, ja que el 80% dels casos es resolen en menys d’un mes, quan per la via judicial podrien trigar anys, el que significa també que la mediació descongestiona el sistema judicial”. Bertomeu ha destacat també l’avenç de la mediació privada, tot i que no hi ha xifres, però que ha guanyat terreny especialment en la resolució dels conflictes mercantils.

La cap del Servei de Gestió Econòmica, Personal i Obres dels Serveis Territorials del Departament de Justícia a Tarragona, Anna Alcaraz, ha posat el focus en què “el 44% dels processos de mediació que s’inicien acaben en acord, perquè els seus usuaris es convencen de que es una bona opció”. Alcaraz ha insistit en què hem de seguir treballant els expedients que no prosperen, perquè hi ha marge de millora, i només ho aconseguirem fent pedagogia”. En aquest sentit, ha valorat positivament la campanya de publicitat de la Generalitat que ja està en marxa per divulgar les virtuts de la mediació entre la societat. Alcaraz ha explicat que la gran majoria d’assumptes que s’acullen a la mediació venen de l’àmbit de la família, tot i que també són rellevants els casos vinculats a conflictes veïnals, immobiliaris o mercantils.