La DO Conca Barberà regala 3.000 visites gratuïtes als cellers durant juliol i agost

Celler modernista a L'Espluga de Francolí. CEDIDA

Aposta per l’enoturisme per ajudar a reactivar el sector, que ha patit greus pèrdues durant les setmanes més dures de la pandèmia de la covid-19

La majoria de productors, segons informa l’agència ACN, s’han sumat a una iniciativa que consisteix en regalar visites guiades durant els mesos de juliol i agost. D’una banda, volen premiar l’esforç i el suport que han rebut de la clientela durant el confinament i, de l’altra, donar un cop de mà als negocis turístics de la comarca. La meitat de cellers adherits a la iniciativa s’estrenaran en l’enoturisme, que es presenta com una nova font d’ingressos per als productors. Els 1.500 passis disponibles s’han esgotat en pocs dies i la DO anuncia que en regalarà 1.500 més la setmana vinent.

Durant els mesos de confinament, els cellers de la Denominació d’Origen Conca de Barberà han treballat a porta tancada per preparar la pròxima campanya. La crisi del coronavirus els ha afectat de ple perquè la restauració és el seu canal de comercialització principal. “La majoria de cellers no venen a la gran distribució ni a les grans superfícies, que és on s’ha venut el vi durant la crisi”, explica a l’ACN el president de la DO Conca de Barberà, Bernat Andreu.

La Denominació d’Origen constata “una caiguda notable de la facturació”, que es podria situar entre el 70% i el 90% durant els mesos “durs” de la crisi. Els cellers que operen sota aquest segell confien que el segon semestre els permetrà redreçar els comptes, perquè és quan acostumen a concentrar les vendes. Tot i això, creuen que la facturació anual se n’acabarà ressentint força i que la davallada del 2020 podria situar-se al voltant del 50%.

Per tal d’ajudar a recuperar l’activitat, els viticultors han posat en marxa la campanya ‘Escapa’t a la Conca’, que consisteix en regalar visites enoturístiques que es faran durant els mesos de juliol i agost. Dels setze cellers participants, la meitat no es dedicaven abans a l’enoturisme, però arran de la covid-19 han vist en aquesta oferta una nova finestra d’oportunitat. És el cas del celler Succés Vinícola, una empresa que produeix uns 75.000 quilograms de raïm ecològic i que exporta el 85% de la producció de vi als Estats Units, el Canadà i Europa.

Durant el confinament, les vendes d’aquest celler nascut fa nou anys es van reduir dràsticament i van quedar limitades a la venda directa a la clientela de l’entorn. Un cop superat el pitjor, han decidit endinsar-se en l’oferta de l’enoturisme i sumar-se a la campanya. “Volem agrair el suport rebut”, apunta Mariona Vendrell, copropietària de Succés Vinícola. “Som una petita empresa i trigarem a recuperar-nos i, tot i que vam néixer en una crisi i no hem conegut les vaques grosses, sóc optimista”, afegeix.

Les visites guiades, però, no salvaran les vendes perdudes. Amb tot, la DO creu que aquesta iniciativa pot servir d’estímul per al turisme del territori i, també, per a la venda de vi. “Qui vingui a visitar els cellers dinarà en algun restaurant de la zona, que són els nostres principals clients, i altres valoraran quedar-se més d’un dia per l’oferta cultural i el patrimoni natural. Tot això pot ajudar a reactivar el sector”, confia Andreu.

La campanya de promoció ha tingut tant èxit que totes les visites s’han esgotat en tan sols una setmana. Per això, repetiran l’experiència i oferiran 750 cupons més per a dues persones a partir de la setmana que ve. D’aquesta manera, hauran regalat 3.000 visites per aquest estiu. La DO i els cellers estan pendents que es permeti la mobilitat entre regions sanitàries per organitzar les activitats a les vinyes al juliol i agost, atès que molts dels seus clients provenen de la demarcació de Barcelona. També són optimistes respecte la festa de la verema, que confien poder celebrar “amb normalitat” a final d’estiu.

“Lleuger” repunt de vendes a la DO Tarragona

L’optimisme també va arribant mica en mica als cellers de la DO Tarragona, que han vist com les vendes de vi es recuperen “lleugerament” per la reobertura de bars i restaurants. Tot i això, en les darreres dues setmanes -ja en la fase 2- els cellers han rebut clients en “comptagotes”. “Hi ha molta cautela. Les visites enoturístiques són molt tranquil·les i poc viables econòmicament”, expressa el president de la DO, Vicenç Ferré.

Arran de la pandèmia, l’entitat vitivinícola preveu readaptar les visites en espais més oberts, com les vinyes. Ferré explica que al seu celler, Mas Vicenç, esperen assolir el mateix nombre de visitants que l’estiu passat. “Si arribem a les 2.500 persones serà tot un èxit”, admet, alhora que confia que la ciutadania sigui més “sensible” amb el producte de proximitat. A banda, la DO Tarragona treballa per organitzar una festa per celebrar la reobertura dels cellers i la superació de la crisi sanitària.