En base al treball de la Diputació per acompanyar els ens locals, la institució ha detectat almenys 17 projectes de turisme sostenible per ser finançats pels fons europeus Next Generation. El pressupost conjunt d’aquests projectes és del voltant de 100 milions d’euros
La Diputació de Tarragona lidera la captació de fons europeus Next Generation als municipis de la demarcació
També impulsa una plataforma turística pionera i millores en un nou tram de la Via Verda a les Terres de l’Ebre
Treure el màxim rendiment als fons europeus Next Generation, de capital importància per a la recuperació econòmica a la demarcació de Tarragona. Amb aquest objectiu, la Diputació de Tarragona lidera els esforços per a la captació d’aquests fons al món local. La presidenta de la institució, Noemí Llauradó, ha presentat els projectes que han estat directament presentats per la Diputació als Next Generation, administració que, alhora, ha acompanyat ajuntaments i consells comarcals en la presentació dels respectius projectes: “Ho hem fet en diferent graus d’intensitat, oferint assessorament tècnic als ens locals que ja tenien previst presentar-s’hi projectes o motivant a d’altres a crear-ne de nous per aprofitar aquesta oportunitat”, ha indicat.
En aquest sentit, la Diputació de Tarragona ha desplegat un triple rol: acompanyament als projectes que ja s’impulsaven, estímul per a la presentació de determinats projectes que potser no s’estaven identificant per part dels propis actors, i actuació pròpia amb la presentació de dos projectes. Llauradó ha afegit que “el lideratge de la Diputació no es reflecteix només amb els projectes propis, sinó també propiciant que els municipis puguin aprofitar tot el potencial d’aquests recursos, amb iniciatives que contribueixin al seu desenvolupament i progrés. En l’actual context, ens correspon una especial dedicació per propiciar la recuperació i resiliència del teixit econòmic”.
A la presentació han participat, a més, la presidenta del Patronat de Turisme de la institució, Meritxell Roigé, qui ha explicat amb més detall els projectes presentats per la Diputació, dels quals ha destacat “la seva rellevància estratègica en els camps tecnològic i de turisme sostenible”.
Per a Llauradó, aquesta és “una demostració de la capacitat del territori, que ha desafiat un dels principals riscos d’aquesta convocatòria, la de no tenir projectes. Al contrari, la demarcació constata que té el potencial de crear i presentar projectes per valor de més de 100 M€”. El termini per presentar els projectes del Pla de Modernització i Competitivitat del sector turístic va finalitzar aquest dilluns, en concret per als plans de sostenibilitat turística 2021-23 a les destinacions, del Ministerio de Comercio y Turismo, per obtenir finançament del Fons de Recuperació Europeu, els fons Next Generation.
Pel que fa als projectes propis presentats per la Diputació, fan referència a la millora en un nou tram de la Via Verda de les Terres de l’Ebre i a la creació d’una plataforma turística pionera.
VIA VERDA: El projecte ha estat creat en col·laboració amb els ajuntaments de Tortosa, Roquetes, Amposta i Sant Carles de la Ràpita. Es tracta de l’ampliació de la Via Verda des de Tortosa fins a Sant Carles de la Ràpita, corresponent a una primera fase del projecte i amb un pressupost de 6,3 M€
L’objectiu general del projecte és incrementar el valor afegit de la Via Verda del Val de Zafán, reforçant la seva capacitat competitiva amb el desenvolupament dels trams d’enllaç pendents fins al Delta de l’Ebre. En aquest sentit, Meritxell Roigé ha assenyalat que “es busca aconseguir un recurs que pugui ser promocionat en mercats internacionals i fer créixer el nombre d’empreses que se’n poden beneficar, tot promovent una proposta sostenible”. El projecte global, amb una inversió total de 10.046.000 €, compta amb diverses fases:
a) Completar l’itinerari del “carrilet de la Cava” entre l’Aldea i Deltebre i des de Deltebre fins a l’Illa de Buda a la desembocadura (11,65 km)
b) Transformar l’antiga via de ferrocarril entre les poblacions de Tortosa, Amposta i Sant Carles de la Ràpita (23,74 km)
c) Creació d’un itinerari segur i sostenible entre el nucli de l’Aldea i l’estació del ferrocarril (1,1 km)
d) Transformar l’antiga carretera N-340 entre Sant Carles i Alcanar en un itinerari sostenible (11,2 km)
En aquesta convocatòria es planteja el desenvolupament del punt ‘b’, és a dir el que afecta la via verda entre les poblacions de Roquetes, Tortosa, Amposta i Sant Carles de la Ràpita. En concret, es plantegen nous trams ciclables entre Tortosa i Sant Carles de la Ràpita; l’execució del projecte de millora de la mobilitat a l’entorn urbà d’Amposta; l’execució del projecte per al desplegament de la fibra òptica, la senyalització intel·ligent i la sensòrica al llarg dels nous trams, i la millora de l’accessibilitat per l’eliminació de les barreres a la N-340, AP-7 i la C-12. Pel que fa a la resta de fases, es proposarien en les convocatòries de 2022 i 2023.
PLATAFORMA TECNOLÒGICA: Aquest segon projecte ha de significar un gran pas endavant en la gestió del sector turístic. Permetrà que els diferents agents d’aquest àmbit d’activitat tinguin al seu abast una eina única per prendre decisions sobre la seva oferta turística i el seu negoci en base a dades, és a dir, fent servir la intel·ligència artificial. El projecte, amb un pressupost de 8 M€, està destinat a potenciar la sostenibilitat del model turístic de la Costa Daurada i de les Terres de l’Ebre mitjançant la creació d’una plataforma digital.
La plataforma donarà servei als gestors d’empreses i destinacions turístiques, ja que els permetrà gestionar els seus serveis i productes de forma eficient. Pretén facilitar la promoció i la comercialització, generar dades per a la presa de decisions, optimitzar processos interns i promoure la creació de nous productes i experiències integrats i desconcentrats territorialment en els àmbits de turisme de platja, turisme cultural i patrimoni, enoturisme, turisme i activitats recreatives en espais naturals, turisme esportiu i turisme de negocis (MICE). Tota la informació sobre reserves i hàbits de consum recopilades estaran també a disposició de la ciutadania, que les podrà utilitzar.
D’altra banda, aquesta plataforma disposarà d’una super aplicació (app) que permeti als visitants millorar la seva experiència durant la planificació i realització dels seus viatges. Aquesta super app disposarà de sistemes de personalització, assistents virtuals, consells per reduir la petjada de carboni i millorar l’eficiència energètica de les seves decisions, experiències immersives (realitat virtual) i gamificació (de game, joc). Tot plegat sota criteris de sostenibilitat i amb l’objectiu d’afavorir la resiliència de la destinació.