Més de 2.000 alumnes de 47 escoles i instituts de la demarcació han participat aquest divendres a la presentació de “Juguem per viure”, la cançó oficial dels Jocs Mediterranis, que s’ha presentat avui amb un concert multitudinari a la Tarraco Arena Plaça (TAP). L’acte, presidit per l’alcalde de Tarragona, Josep Fèlix Ballesteros, s’emmarca en el Projecte Educatiu dels Jocs Mediterranis.
La cançó ha estat creada pel Petit Taller de Cançons (PETACA) i és fruit de la proposta de l’Institut Municipal d’Educació de Tarragona (IMET), amb la col·laboració del Camp d’Aprenentatge Pau Casals (CdA) del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.
Durant els últims mesos els escolars de desenes de centres educatius han treballat la cançó per poder cantar-la com a cor en l’acte de presentació oficial. La música de la peça intenta ser un reflex de la cultura musical existent al país, utilitzant un to èpic habitual en les composicions que acompanyen les grans competicions esportives; la lletra potencia conceptes com unió, equip i superació personal, que conflueixen amb els valors dels Jocs Mediterranis Tarragona 2018.
L’enregistrament definitiu de la cançó s’ha realitzat als estudis Grabaciones Silvestres amb la producció musical de Marc Parrot i amb la col·laboració del cor del Col·legi Joan Roig de Tarragona i el Jove Cor de Salou.
Els escolars participants provenen de centres educatius de 20 poblacions: Tarragona, Cambrils, Altafulla, El Vendrell, Torredembarra, Vallmoll, Reus, Solivella, Creixell, Coma-ruga, Calafell, La Riba, Salou, la Selva del Camp, l’Arboç, Riudoms, La Pobla de Montornès, Constantí, La Nou de Gaià i la Conca de Barberà (en concret, una ZER que agrupa diferents localitats de la comarca).
L’acte ha comptat amb el suport de BASF, que ha donat una samarreta com a obsequi als més de 2.000 infants participants. Voluntaris dels Jocs Mediterranis, de l’Escola Joan XXIII i del Col·legi Sant Pau han col·laborat activament en la logística de l’activitat.
Sobre el Projecte Educatiu dels Jocs
El Projecte Educatiu dels Jocs Mediterranis està adreçat als alumnes d’entre 3 i 18 anys dels centres educatius de la demarcació, amb l’objectiu de difondre els principis i valors dels Jocs Mediterranis en l’àmbit escolar, promoure els valors de l’esport, estimular el desenvolupament de talents i fomentar el sentiment de pertinença a la cultura de la Mediterrània. En el marc d’aquest programa es va realitzar un concurs entre escolars per escollir la mascota oficial dels Jocs, del qual en va sortir guanyadora la proposta d’Aleix Girona, alumne de l’escola Abel Ferrater de La Selva del Camp.
També en el marc del Projecte Educatiu ha arribat per primera vegada a la ciutat el Projecte DiaMed, que va permetre que 16 alumnes de diferents països de la riba del Mediterrani impartissin xerrades sobre l’esport i la vida quotidiana dels seus països a diferents centres educatius de la demarcació. Aquest maig també es duen a terme els tallers “Valors i Esport”, conjuntament amb la secció de psicologia de l’esport del Col·legi Oficial de Psicòlegs de Catalunya a Tarragona.
Sobre el Camp d’Aprenentatge Pau Casals
El Camp d’Aprenentatge Pau Casals és un servei educatiu del Departament d’Ensenyament que realitza activitats en l’àmbit de música amb alumnes de tot Catalunya. Al llarg dels anys, el CdA Pau Casals ha impulsat diferents projectes destinats a refermar la presència de l’educació musical a les escoles del nostre país, entre els quals destaquen “Obre els ulls”, tema inclòs al disc de La Marató de TV3 o “Mirall de pau”, tema que el juny de 2014 van cantar més de 150.000 alumnes d’escoles i instituts de Catalunya en el marc de la campanya ‘Dona la nota’.
Arran d’aquest i altres projectes va néixer PeTaCa, El Petit Taller de Cançons, que acaba de publicar el seu primer disc: So de Lluna. El Petit Taller de Cançons neix de la col·laboració entre el músic i mestre especialitzat en pedagogia musical David Melgar, l’actor i escriptor Gibert d’Artze i la mestra i cantant Àngels López. La música, la lletra i la veu: les tres parts essencials de qualsevol cançó.