Categories: Opinió

JUAN GALLARDO: “Anàlisi, reflexió i consens”

Amb les solucions recollides pel Pla Territorial Parcial del Camp de Tarragona -bàsicament supressió de les vies a la costa, nova estació urbana i reactivació de la Reus-Roda- s’asseien les bases per a un desenvolupament harmònic de les actuacions previstes en matèria de reordenació ferroviària, en tot l’àmbit.

 

És evident, en tot cas, que l’escenari econòmic de l’aprovació del Pla Territorial Parcial del Camp de Tarragona: gener de 2010, era molt diferent a l’actual, i que projectes que, al seu moment, es van considerar raonables i viables, han esdevingut actualment en difícilment executables, per ser molt complexa seu finançament.

Davant aquesta circumstància, des de 2012 van començar a sorgir solucions de caràcter provisional o parcial, que buscant una millora puntual de la xarxa ferroviària de l’entorn de Tarragona, han propiciat que els acords globals adoptats en el seu dia, i recollits en nombrosos instruments de planejament territorial i urbanístic, es vagin progressivament modificant, i que el consens ferroviari aconseguit en el seu dia, quedi considerablement desvirtuat.

L’exemple paradigmàtic d’aquest fet el constitueix el denominat tercer carril ferroviari, actuació que, discorrent per l’actual traçat ferroviari per la costa, i afectant plenament a la façana marítima de la ciutat de Tarragona, perpètua el pas de mercaderies, incloent les perilloses, per l’àmbit urbà.

Per contra, la posada en marxa del nou enllaç de la línia ferroviària Tarragona-València, entre Vandellòs i la línia d’alta velocitat, Madrid-Barcelona-frontera francesa, suposa la desaparició dels trànsits de passatgers d’altes prestacions i llarg recorregut de l’actual línia, deixant sense circulacions d’aquestes característiques a l’estació de ferrocarril localitzada al casc urbà de Tarragona, obligant als potencials usuaris a desplaçar-se a l’estació central del Camp de Tarragona, situada a la Secuita-Perafort.

Tal paradoxa, la circulació de mercaderies per l’àmbit urbà, i la de trens d’altes prestacions de passatgers per fora dels nuclis habitats, constitueix una anomalia extraordinària i indesitjable, doncs allunya la major part de la població del mode ferroviari.

Per tot això, cal reclamar que el debat es torni a centrar en els acords ja aconseguits en el seu moment, i que tanta polèmica van suscitar en el seu moment, ja que són aquests els que incorporen el nivell d’anàlisi, reflexió i consens, així com l’esforç de tots els agents territorials de la zona. És cert que algunes de les iniciatives contingudes en els instruments de planejament ja aprovats han de ser forçosament matisades, pel seu elevat cost, però no és raonable plantejar canvis conceptuals que desvirtuïn el consens territorial, i que suposin un efectiu menyscabament en l’oferta de transport ferroviari per als habitants de Tarragona.

Juan Gallardo. Consultor. És co-director del Gabinet d’Estudis de la CEPTA

Redacció

Share
Published by
Redacció

Recent Posts

La CEPTA, en perill de liquidació

La patronal tarragonina té un deute acumulat de 583.000 euros. El principal deute es va…

3 dies ago

La Setmana de la Salut de Vila-seca 2024 se centra en l’estil de vida mediterrani

Del 2 a l'11 de maig tindrà lloc la Setmana de la Salut a Vila-seca, organitzada…

2 setmanes ago

La Diputació de Tarragona aprova la compra de l’antic edifici de la seu de Caixa Tarragona

El Ple de la Diputació de Tarragona, reunit en sessió extraordinària, ha aprovat l’adquisició de…

2 setmanes ago

Tarragona i el Síndrome de les Finestres Trencades: Com la Falta d’Autoestima Crida a l’Acció

Tarragona, una ciutat amb un ric patrimoni històric i una ubicació privilegiada al Mediterrani, es…

1 mes ago

Las máquinas ya trabajan en los terrenos del proyecto de Lotte Energy Materials

Las máquinas ya están trabajando en la preparación de los terrenos para iniciar en las próximas…

1 mes ago

Reus acollirà dues proves dels IV Premis Gastronòmics Josep Lladonosa

Reus serà escenari de dues proves dels Premis Gastronòmics Josep Lladonosa, un dels esdeveniments més…

1 mes ago