Cal espigolar molt per trobar un model històric de dinamisme econòmic i empresarial similar al de Reus, i no sols a Catalunya. En condicions semblants de població i recursos es fa difícil llistar un nombre de poblacions que s’hi puguin comparar. Almenys va ser així durant un parell o tres de segles. Un fenomen que no pot explicar-se única ment per la força inicial que va proporcionar el seu mercat i el comerç de vi i aiguardent.
Aquest llibre, patrocinat per la Cambra de Comerç de Reus, Protego Seguros, Andbank, Grupo Oliva Motor i Òptiques Visió, teoritza sobre l’origen d’aquest fenomen. S’hi explica que, en primer lloc, l’absència d’aigua serà clau en l’esperit emprenedor de la ciutat. Un segon argument està definit per la necessitat d’expansionar-se una vegada dominat el mercat local —amb l’aiguardent com a motor—, prenent com a base el port de Salou.
Les dificultats administratives —un patró pràcticament invariable—, empenyeran encara més la societat local a la consecució de les seves metes creixents. L’absència de facilitats, en tots els àmbits, serà una constant que, en algunes ocasions, obligarà a posar en marxa iniciatives sorprenents, i un cert esperit col·lectiu empresarial i social serà clau també per crear a Reus un magma empresarial únic.
La ciutat milionària en experiències empresarials, immersa en una estimulant atmosfera de creativitat, va veure crepitar també tot tipus d’iniciatives socials, aburgesades o populars. Així, la burgesia industrial, que aportarà riquesa i fama a la ciutat, tindria també un paper molt important, fonamental, per crear un Reus modern —obert a noves sensibilitats socials, amb la posada en marxa amb capital privat d’institucions d’assistència i formació—, molt propici al mecenatge cultural. Els avenços en l’àmbit econòmic inclouran, efectivament, una forta aposta per la millora dels equipaments culturals.
L’autor del llibre, Joan Antoni Domènech, recull un bon grapat d’històries —algunes d’elles inèdites— que pretenen exemplificar aquest increïble dinamisme empresarial, una força que continuarà donant singulars exemples també durant la segona meitat del segle XX. L’autor ens dona les claus per entendre com la ciutat, no sent capital adminis trativa, ni eclesiàstica ni militar, sense port, aconseguiria distingir-se i posicionar-se com a referent econòmic i d’embranzida social.
Un capítol destacat en aquest llibre és el protagonitzat per Evarist Fàbregas i els germans Eduard i Francesc Recasens. Els Recasens serviran d’exemple d’una manera de fer en què el risc i l’aventura formaran part de la motivació. Inicialment, els germans Recasens, mancats d’altres recursos, aportaran treball i idees. La injecció econòmica vindrà d’Evarist Fàbregas, el gran financer reusenc de l’època.
El Reus que va lluitar en contra de les adversitats, que va saber veure una clara sortida cap a la mar, que va fer del comerç el seu estendard, que va acomodar la revolució industrial imprimint-li una petjada local d’èxit, que va capi talitzar també la naixent revolució financera, que imaginà sempre sortides davant una crisi, que es va especialitzar en nous sectors, que va aconseguir recuperar el seu ADN empresarial després de la Guerra Civil no tindrà potser avui, en fi, l’empenta del passat; però el Reus present manté encara les espurnes, amb esporàdiques fogonades de llum, de la seva capacitat emprenedora, un tret que no s’aprèn, el seu millor actiu.
Capítols del llibre
La presidenta de la FEHT, Berta Cabré, ha insistit que incrementar l'impost de les estades…
Aquesta manifestació de protesta es fa per expressar el descontent per l'abandonament i la manca…
Entre los materiales enviados por los centros del Grupo Mimara de la demarcación de Tarragona…
Grupo Fermator va organitzar recentment el Family Day a la seva seu de Doors Movement…
Planet Youth, el model més reeixit a nivell mundial per a la prevenció de consums…
La Realting MasterCup Regatta, evento internacional de carácter lúdico-deportivo organizado desde Cambrils que reúne a…