Els alcaldes demanen a Foment que es desmunti la infraestructura un cop es posi en marxa el Corredor del Mediterrani
Els consistoris no volen que es repeteixi el que ha passat en d’altres indrets, on les línies de ferrocarril en desús han quedat abandonades. Entre l’Hospitalet i Salou, la via transcorre més o menys en paral·lel a la costa i creua zones amb un “fort potencial turístic”, segons ha destacat l’alcalde de Vandellòs i l’Hospitalet de l’Infant, Alfons Garcia. El batlle ha constatat que les obres del Corredor “avancen a bon ritme” i que s’espera que entri en funcionament després de l’estiu. Per aquest motiu, ha defensat que si no s’actua ara no s’arribarà a temps perquè es liciti i s’adjudiqui el projecte. “Correm el risc que s’eternitzi”, ha advertit.
L’alcalde de Salou, Pere Granados, ha insistit en la necessitat d’acabar amb una “reivindicació històrica” i ha alertat que, en cas de no desmantellar-se, les vies quedarien com “un cau de porqueria”. “Qui ho mantindrà?”, s’ha preguntat Granados, alhora que s’ha mostrat “molt preocupat” pel fet que els trens comencin a circular per la variant ferroviària i la via actual continuï intacta.
Els batlles han recordat que fa temps que van demanar una reunió amb els responsables del Ministeri de Foment per abordar la qüestió. Segons ha explicat Granados, el delegat del govern espanyol a Catalunya, Enric Millo, s’ha compromès a canalitzar aquesta trobada, en la qual exigiran “un calendari concret” per al desmantellament.
El futur de l’actual traçat
Segons han assegurat, els alcaldes no han abordat durant la reunió els plans de futur que tenen sobre l’actual traçat ferroviari. Tot i això, han coincidit que seria desitjable la implantació d’algun mitjà de transport públic que els mantingui comunicats, segons ha dit Camí Mendoza. Els alcaldes també han compartit que el projecte d’implantació d’un tren-tramvia -antigament conegut com el TramCamp- seria una bona opció, però han subratllat que, a hores d’ara, no disposa de projecte ni del finançament necessari. “Avui per avui no és realitzable aquesta transformació i per això demanem el desmantellament”, ha defensat l’alcaldessa de Cambrils.
Pere Granados ha anat més enllà i s’ha escudat en el fet que el desmantellament de les vies respon a una qüestió de legalitat, atès que és una actuació inclosa en l’informe d’impacte ambiental del Corredor del Mediterrani. “Quants anys trigarem en tenir un tren-tram?”, ha exposat Granados per justificar la demanda del desmantellament.
El batlle de Salou ha demanat “més rigor” a la Plataforma per la Defensa d’un Ferrocarril Públic i de Qualitat (pdf.camp) i a l’associació per la Promoció del Transport Públic (PTP), que han alertat recentment dels inconvenients que tindria per a la mobilitat el desmantellament de la línia entre PortAventura, Salou i Cambrils, i que insisteixen en mantenir la via per possibilitar-hi el pas de trens lleugers.
Granados ha recordat que l’Eix Cívic -el bulevard que Salou preveu urbanitzar sobre l’actual via ferroviària- reservarà espai per a un futur tren-tramvia. En aquest sentit, ha admès que aquest mitjà seria “l’única solució que tindrà el Camp de Tarragona per resoldre el nyap ferroviari” actual, però ha obert la porta a que tingui un traçat diferent al plantejat.
En tot cas, ha dit, Salou no vol catenàries i aposta per un tramvia “integrat al circuit urbà” i que circuli amb bateries per l’interior de les ciutats, seguint el model del Camp de Gibraltar. A més, ha defensat que la retirada de l’actual infraestructura “no és un caprici dels alcaldes, sinó que la llei diu que s’han de treure”, en clara al·lusió a les crítiques de les plataformes. Granados també ha constatat que la Generalitat “no ha fet la feina” sobre aquesta qüestió.
Al seu torn, a Mont-roig del Camp i a Vandellòs i l’Hospitalet de l’Infant aposten per convertir el traçat actual en una via verda.