Primer de tot, vull transmetre un missatge d’agraïment i suport a tots els qui, des de casa, des del centres sanitaris o des dels serveis essencials seguiu lluitant per combatre el virus i fent que la vida torni, el més aviat possible, a la normalitat.
El sector de l’hostaleria ha estat un dels primers afectats per la declaració de l’estat d’alarma. Primer, amb el tancament dels bars, cafeteries, restaurants i altres establiments de restauració. Posteriorment, amb la suspensió d’obertura al públic dels establiments d’allotjament turístic. Ens trobem, actualment, en un escenari incert i complicat, no només pels empresaris d’hostaleria a qui representem, sinó també pels proveïdors que els abasteixen, i per les famílies que hi ha darrere.
Des de l’AEHT estem treballant des del minut 0 per donar resposta a la problemàtica i generant mesures que minimitzin les conseqüències que comporta la situació actual. La primera de les mesures adoptades va ser la carta que vam enviar a través de la FEHT a la presidenta de la Diputació de Tarragona i a tots els alcaldes de la província demanant suport expressat públicament i mesures concretes d’ajuda. És imprescindible que, quan el virus estigui controlat i tot torni gradualment a la normalitat, els nostres establiments puguin pujar persianes.
Els hotels, bars i restaurants del territori són un motor turístic claríssim i un agent imprescindible per retornar la vida als carrers, a les places i a les terrasses. Per aquest motiu, tot i ser conscients que el més important és derrotar junts aquesta pandèmia, el segon més urgent és disposar de les ajudes necessàries perquè les nostres empreses sobrevisquin amb les ferides mínimes i s’aixequin amb la major rapidesa possible. Des de l’AEHT seguim demanant respostes i actuacions de les nostres administracions com moratòries als lloguers i les hipoteques, ajudes al consum i al pagament del personal, exempció de pagament d’impostos i taxes, bonificació de l’IBI, ajudes a autònoms o exempció del pagament de les terrasses, entre altres mesures que creiem necessàries.
Des de l’Associació d’Empresaris d’Hostaleria de la Província de Tarragona estem treballant principalment, en quatre fronts. El primer, defensant els interessos del sector fent d’interlocutors i intermediaris amb administracions per aconseguir les millors condicions possibles pels nostres socis. El segon, ajudant als establiments a través de la nostra gestoria especialitzada en hostaleria: Tarraco Formagest, la qual resol dubtes fiscals, tramita expedients laborals, ajuda a la tramitació d’ajuts i està en contacte permanent amb els seus clients a través de telèfon i correu electrònic. Ara, més que mai, hem d’estar al costat dels més de 650 socis de l’AEHT i dels més de 100 clients de Tarraco Formagest que confien en nosaltres des de fa 42 anys.
Són moments de representar, presionar, assessorar i gestionar. Però el tercer front, és tan important com la resta. L’AEHT vol ser una eina de recolzament i suport emocional. Perquè les associacions també serveixen per transmetre escalfor i empatia, i des de l’Associació d’Hostaleria de la Província de Tarragona ja hem engegat dues campanyes virals per aconseguir-ho. La primera: “Cuina’ns a Casa”, a través de la qual compartim vídeos amb receptes dels nostres xefs a la pàgina de Facebook i Instagram de l’Associació. Ja hi han col·laborat més de 15 establiments com Villa Retiro, Can Travé, Hostal Sport, El Pòsit, Deliranto o Casa Macarrilla. La segona: “Ens en sortirem”, campanya a través de la qual transmetem missatges de suport dels presidents territorials de l’AEHT i dels membres de la Junta Provincial mitjançant, també, vídeos a les nostres xarxes socials.
I l’últim front amb el que treballem és la promoció dels nostres socis i els seus establiments. Volem aprofitar aquest període per treballar en iniciatives que teniem engegades i que veuran la llum quan els negocis obrin de nou les seves portes. Per una banda, la 2a edició de la Guia Gourmet de Restaurants de la Costa Daurada i les Terres de l’Ebre, la qual comptarà amb els anuncis de 500 restaurants i els seus 15.000 exemplars es distribuiran arreu del territori: de nord a sud, i d’est a oest. Per altra banda, la recuperació de la revista de l’AEHT. Us avanço que es dirà Sobretaula, que serà una eina de promoció turística de referència, i que comptarà amb la veu de referents del sector gastronòmic i hoteler com Ferran Adrià, Joan Bosch o Pep Moreno.
Són moments molt durs pel nostre sector i per tota la població. Per això, des de l’AEHT sabem que ara toca quedar-nos a casa, però també sabem que no és moment de defallir ni de descansar. Ara, més que mai, toca recolzar als més de 650 socis de l’AEHT, toca promocionar-los per quan tornin a obrir les seves portes, toca defensar els seus interessos per minimitzar les conseqüències d’aquesta crisi, toca seguir al peu del canó enviant missatges de suport, ànims i confiança. Toca ser-hi!
Hem hagut de cancel·lar o posposar esdeveniments gastronòmics, formacions i publicacions, però estem aprofitant aquest break per reinventar-les, reprogramar-les i posar-les en marxa de nou quan sigui possible retornar la vida, l’alegria i el gust a les ciutats de la província de Tarragona.
Junts, ens ens sortirem, com sempre hem fet des de fa 42 anys!
*Francesc Pintado és president de l’Associació d’Empresaris d’Hostaleria de la Província de Tarragona