Aquesta actuació s’inclou a l’Agenda Catalana del Corredor Mediterrani amb la denominació ‘M4. Rehabilitació de la línia Reus-Roda de Berà’, a l’apartat ‘Objectiu I: Capacitat’. Des de l’any 2007, de fet, es troba en redacció l’estudi informatiu per al trànsit de mercaderies entre l’àrea de Tarragona i la línia Castellbisbal-Mollet, però la falta de consens territorial i l’aposta per la solució amb tercer fil el 2012, van fer que quedés en l’oblit.
Segons l’exposició de motius, la conversió en ample mixt (ibèric i estàndard europeu) del corredor Castellbisbal-Vila-Seca, el nomenat tercer fil, forma part de les actuacions previstes per a Tarragona a la planificació presentada en 2012 pel Ministeri de Foment per potenciar el transport de mercaderies per ferrocarril en el Corredor Mediterrani. La implantació de l’ample de via mixt es va concebre com una solució provisional per poder transportar en ample estàndard europeu el més aviat possible les mercaderies des del Port de Tarragona i la indústria d’aquest àmbit a França.
El consens sobre la solució del tercer carril ferroviari es va sustentar en la necessitat peremptòria de connectar el territori a l’ample europeu o estàndard, més enllà d’altres consideracions rellevants, sota el supòsit que aquesta era la solució més ràpida. A principi de 2013 es licitaven totes les obres, amb l’anunci que d’aquesta forma la connexió en ample estàndard arribaria a Tarragona en 2015.
No obstant això, “des de llavors poc (o res) s’ha avançat en les obres d’implantació d’ample estàndard en el tram Castellbisbal-Vila-Seca, malgrat portar adjudicades quatre anys amb un termini previst inicialment de només vint mesos. En el disseny inicial, la solució prevista abans de 2012 contemplava la recuperació de l’antiga via entre Reus i Roda de Berà (sense servei des de 1992), cosa que permetia alliberar la façana marítima de Tarragona i els pobles costaners del trànsit de mercaderies”.
De fet, al 2012, quan el Ministeri de Foment va presentar la nova solució amb ample mixt per al tram Castellbisbal-Vila-Seca, el propi Ministeri va assenyalar que continuaria treballant en l’estudi informatiu d’una nova línia entre Tarragona i Barcelona, que aprofitaria part del tram entre Reus i Roda de Berà.Per Càmpings Tarragona Ciutat, la solució ferroviària amb tercer carril “no està exempta de dificultats i inconvenients tècnics i funcionals, i en aquest cas la seva implantació es justificava únicament per motius d’urgència”.
Paradoxalment, però, quatre anys després encara està molt lluny de ser una realitat. En aquest temps, s’haurien pogut avançar els tràmits, i fins i tot l’execució, de la rehabilitació de la línia Reus-Roda de Berà, que faria innecessària la implantació de tercer carril entre Tarragona i Sant Vicenç de Calders, podria alliberar la línia de la costa del transit de mercaderies, evitaria els inconvenients de l’ample mixt i milloraria la capacitat de aquest tram.