El conseller d’Empresa i Coneixement, Jordi Baiget, ha reivindicat la necessitat d’aplicar aquest model “al més aviat possible” per donar més competitivitat a la indústria. La proposta compta amb el suport de la majoria de partits polítics, però caldrà convèncer al govern del PP perquè hi doni suport. “És una iniciativa que té tot el sentit del món i que no entenc per què aquí no es pot aplicar quan les raons per fer-ho cauen pel seu propi pes”, ha exposat el conseller.
Baiget ha recordat que les xarxes tancades de distribució d’electricitat suposarien un estalvi d’entre el 15 i el 20% per a la indústria química, un sector en el qual l’energia representa el 40% dels seus costos. “Donaríem una injecció de competitivitat directa al sector, que li ha de permetre afrontar noves inversions i llocs de treball i, alhora, això retornaria amb més inversió i riquesa i se’n veurien beneficiades les arques públiques en forma de més impostos i contribucions”, ha defensat el conseller d’Empresa.
Segons el director de l’AEQT, Josep Francesc Font, després de la primera trobada que va tenir lloc al mes de març, aquest dilluns s’ha constatat un consens més ampli i que s’està més a prop de poder impulsar amb garanties el nou model. “Cal mantenir aquesta unitat per convèncer al govern espanyol dels seus beneficis. El nostre esperit és d’agregar i sumar al màxim d’agents polítics, socials i econòmics possibles”, ha manifestat.
Per la seva banda, l’alcalde de Tarragona, Josep Fèlix Ballesteros, ha explicat que la unitat al voltant d’aquesta iniciativa s’ha de fer “en positiu”. “La proposició no perjudica a les elèctriques, ni té efectes negatius sobre el pressupost, ni els ingressos ni despeses, i difícilment pot ser vetada per part del govern espanyol”, ha detallat. L’alcalde també ha avançat que es convocarà una cimera d’alcaldes del territori per donar-hi suport.
L’acte també ha comptat amb la participació de diputats i senadors per Tarragona -de tots els partits amb representació a les corts espanyoles tret del PP, que s’ha “excusat”, segons ha manifestat Ballesteros-, així com alcaldes com el de la Canonja, representants de les empreses, dels sindicats majoritaris i d’agents econòmics de la demarcació.
Un model estès a Europa
Les xarxes tancades són sistemes de distribució d’energia elèctrica per a zones geogràfiques molt petites i amb una forta interrelació entre els seus membres -com en el cas de la indústria química i petroquímica-, que passen a compartir les infraestructures de connexió amb la resta de xarxa elèctrica i que regulen entre ells el seu funcionament. Aquesta fórmula permet reduir els costos energètics per a tot el conjunt i, per tant, millorar la competitivitat de les empreses i afavorir l’atracció de noves inversions dins del seu perímetre.
La proposició de llei impulsada aquest dilluns planteja que la normativa elèctrica espanyola inclogui una definició de xarxes tancades, determina que els ingressos i despeses que generen queden excloses del sistema elèctric, estableix que la seva supervisió correspon a les autonomies, i emplaça a l’elaboració d’un reglament que detalli el seu funcionament en aspectes com la figura del gestor o la propietat dels actius.
En l’actualitat, la normativa elèctrica espanyola no preveu una regulació de les xarxes tancades, fet que suposa una pèrdua de competitivitat per a la indústria, i més concretament per al sector químic. Països que competeixen directament amb la indústria química de Catalunya, com Alemanya, Gran Bretanya, Holanda, Suècia, Bèlgica o Itàlia, disposen de legislacions que incorporen aquesta figura, que està avalada per la directiva72/2009 del Parlament Europeu.
Govern i Ajuntament tanquen files sobre el ‘tercer fil’
En un altre ordre de coses, el conseller d’Empresa i Coneixement, Jordi Baiget, ha demanat a l’Estat que es deixi “d’excuses” i garanteixi el ‘tercer fil’ ferroviari “al més aviat possible” per garantir la sortida de les mercaderies del Port de Tarragona cap a Europa, en ample internacional.
Al seu torn, l’alcalde Ballesteros ha insistit que no renuncien al ‘tercer fil’ com a solució provisional i que el defensaran “aferrissadament”. A més, el batlle ha recordat que aquesta instal·lació és “clau” perquè l’estació del centre de la ciutat no es quedi sense trens de viatgers d’altes prestacions. Amb la posada en servei del Corredor Mediterrani, aquest trànsit podria quedar centralitzat a l’estació del Camp de Tarragona, situada a Perafort.
La presidenta de la FEHT, Berta Cabré, ha insistit que incrementar l'impost de les estades…
Aquesta manifestació de protesta es fa per expressar el descontent per l'abandonament i la manca…
Entre los materiales enviados por los centros del Grupo Mimara de la demarcación de Tarragona…
Grupo Fermator va organitzar recentment el Family Day a la seva seu de Doors Movement…
Planet Youth, el model més reeixit a nivell mundial per a la prevenció de consums…
La Realting MasterCup Regatta, evento internacional de carácter lúdico-deportivo organizado desde Cambrils que reúne a…