El Departament d’Afers Exteriors ha posat en marxa un nou servei per comunicar-se amb les persones inscrites i conèixer les seves demandes, necessitats i preferències
Els catalans que viuen a l’exterior valoren positivament, amb puntuacions superiors al 7 sobre 10, el conjunt de serveis que, des del passat mes de març, els ofereix el Registre de Catalans Residents a l’Exterior. Així ho indica una enquesta de satisfacció que ha realitzat el Departament d’Exteriors als seus usuaris i que ha permès conèixer el grau de satisfacció i recollir les seves observacions, necessitats, preferències i usos.
Aquesta enquesta, que es realitzarà de manera periòdica, s’incorpora als serveis oferts a través del Registre, i pretén establir una via de comunicació més directa amb la diàspora catalana per conèixer de primera mà les seves necessitats per millorar i ampliar els serveis que els ofereix el Govern.
Resultats de la valoració dels serveis del Registre (Puntuació sobre 10)
Targeta Sanitària Individual
|
8,36
|
Carnet eBiblio Catalunya
|
7,66
|
Carnet Jove
|
7,63
|
Campanyes culturals com “Fas 6 anys. Tria un llibre”
|
7,40
|
Servei de colònies a Catalunya “L’estiu és teu”
|
7,39
|
Accés a publicacions plataforma iQuiosc
|
7,24
|
Descomptes al Xanascat
|
7,06
|
Entre els serveis, el més ben valorat per la comunitat catalana resident a l’exterior -8,36 sobre 10- és la Targeta Sanitària Individual, que garanteix l’accés al sistema sanitari català en les estades temporals a Catalunya. Des del mes de març, més de 600 catalans residents a l’estranger ja disposen d’aquest servei, que dona resposta a una demanda llargament manifestada per part dels catalans a l’exterior.
Els registrats també han puntuat amb bona nota de 7,66 el servei eBiblio, que fa possible el préstec de continguts digitals del Sistema de Lectura Pública de Catalunya i que ja l’han obtingut més de 500 catalans a l’exterior; i la possibilitat de disposar del Carnet Jove amb un 7,63, que dóna avantatges en l’adquisició i utilització de productes i serveis de caràcter cultural, social i participatiu. Altres serveis que ofereix el Registre i que també han obtingut puntuació destacada són l’accés gratuït a publicacions de pagament a través de la plataforma iQUIOSC.cat i els descomptes a la Xarxa Nacional d’Albergs Socials de Catalunya (XANASCAT).
L’enquesta de satisfacció també ha servit per saber com els usuaris han conegut el Registre i a través de quins canals de comunicació s’informen. Així, més d’un 33% dels registrats afirma haver conegut el Registre i els serveis que ofereix mitjançant el Departament d’Afers Exteriors i les seves 12 delegacions. La resta hi ha tingut accés a través de familiars o amics (24%), a través de les Comunitats Catalanes a l’Exterior (22%) i finalment a través dels mitjans de comunicació (19%).
Principals vies de coneixement del Registre
A través del Departament d’Afers Exteriors i els seus canals de comunicació
|
33%
|
A través de familiars o amics
|
24%
|
A través Comunitats catalanes a l’exterior
|
22%
|
A través dels mitjans de comunicació
|
19%
|
L’enquesta també ha servit per conèixer a través de quins canals de comunicació s’han pogut informar sobre el Registre. Així situen en primer lloc les xarxes socials (14,48%), pàgines web que contenen informació del registre (9,45%), televisió (9,31%) i radio (6,65%).
El passat mes de març, el Departament d’Afers Exteriors va posar en marxa una campanya de difusió dels serveis del Registre a la premsa escrita, mitjans digitals i xarxes socials, actualment activa, una campanya específica de difusió directa per a les 141 comunitats catalanes a l’exterior; i una campanya pròpia amb la marca Books and Roses que va realitzar més de 150 activitats arreu del món. Alhora el Departament d’Afers Exteriors, a través de les delegacions a l’exterior, han organitzat en els darrers tres mesos, en col·laboració amb les comunitats catalanes, una seixantena de sessions informatives a l’exterior per donar a conèixer el Registre i els serveis que ofereix.
El Registre de Catalans Residents a l’Exterior
Els departaments d’Afers Exteriors, Relacions Institucionals i Transparència; Salut; Treball, Afers Socials i Famílies; i Cultura van signar el passat mes de març els acords per a la prestació de serveis a la comunitat catalana resident a l’exterior. Amb aquests acords es va obrir una nova etapa en la relació entre el Govern i la diàspora catalana, donant resposta a les necessitats dels catalans residents a l’exterior amb l’accés a serveis en l’àmbit de la sanitat, joventut i cultura.
Per poder tenir accés als serveis és necessari inscriure’s al Registre de Catalans Residents a l’Exterior, una eina àgil que possibilita que les persones que hi estiguin inscrites puguin exercir els seus drets i ser preceptors dels serveis i, al mateix temps, permet al Govern conèixer les demandes i necessitats de la comunitat catalana a l’exterior.
La Llei de la Comunitat Catalana a l’Exterior
L’impuls del Registre de Catalans a l’Exterior ve contemplat per la Llei de la Comunitat Catalana a l’Exterior aprovada pel Parlament de Catalunya el maig d’aquest any. L’aprovació d’aquesta Llei al Parlament ha significat un pas endavant per al reconeixement de la comunitat catalana a l’exterior, una demanda històrica. Per primera vegada la Llei reconeix individualment els ciutadans catalans residents a l’exterior com a subjectes de drets i deures en l’àmbit de les competències de la Generalitat.
Aquesta Llei ha permès bastir un nou marc de relacions del Govern i la diàspora catalana, perquè el Registre es converteixi en un instrument que permeti dissenyar les polítiques públiques destinades a aquest col·lectiu. D’aquesta manera, el Registre és l’eina que possibilita que les persones que hi estiguin inscrites puguin exercir els seus drets i ser preceptors de serveis i, al mateix temps, permet al Govern conèixer les demandes i necessitats de la comunitat catalana a l’exterior.