-Què opina de la salut del comerç a Tarragona?
“La salut del comerç està una mica tocada, indubtablement. Sobretot el que és el comerç tradicional. Les cadenes van ser un altre format de vendes que va aparèixer fa temps i va complicar les coses. El problema és que s’ha complicat encara més amb la venda per internet; està absorbint molt mercat, tant nostre com de les grans cadenes. No obstant això, per a les grans cadenes és molt més fàcil entrar en Internet que per al comerç tradicional, principalment per una qüestió de volum”.
-Com valora la convivència entre el comerç tradicional i els gegants del sector?
“Al centre, la supervivència del comerç passa per l’especialització. A les cadenes o a internet trobes uns productes, però no és el mateix que te’ls expliquin i te’ls ensenyin. I als barris, que és un altre tipus diferent de comerç, és una qüestió de proximitat: aconseguir fer partícip al client del barri del propi comerç a força de donar-li tot el servei que necessita; aconseguir que entre comerç i clientela del barri hi hagi més conversa… una unificació”.
-Quines diferències existeixen entre el comerç del centre i dels barris?
“El producte del centre és el producte de cadenes i franquícies, mentre que el de barri és producte de proximitat. El client pot ser el mateix, però el comerç és diferent. Antigament tots els clients eren clients de petit i mitjà comerç. Això ha canviat radicalment en venir les cadenes, les grans superfícies i últimament Amazon, Ebay i tota la venda per internet. Abans els propis comerços érem grans clients els uns dels altres”.
-A què atribueix veure tants locals buits i cessaments de negocis de tota la vida en zones emblemàtiques?
“Els comerços tradicionals estan tancant per tres raons principals: primer, amb la liberalització dels preus, a les zones més cèntriques el preu del lloguer s’ha disparat i hi ha molt comerç tradicional que no pot fer front a aquests costos; el segon, l’absència de relleu generacional, ja que antigament els fills continuaven el negoci familiar perquè l’estàndard del comerciant era classe mitjana i ara, en canvi, pot sortir-li més rendible a una persona treballar en una fàbrica o en un treball estable, ja que han baixat les vendes i els beneficis. I el tercer és, òbviament, la crisi: hi ha negocis que ja no són rendibles, o que no s’han adaptat als nous temps. En el meu cas, els meus fills continuen i per això hem reestructurat tot el negoci, ja que hem hagut d’adaptar-nos a la fotografia digital”.
Carlos Legaz. Fotografia Legaz
La presidenta de la FEHT, Berta Cabré, ha insistit que incrementar l'impost de les estades…
Aquesta manifestació de protesta es fa per expressar el descontent per l'abandonament i la manca…
Entre los materiales enviados por los centros del Grupo Mimara de la demarcación de Tarragona…
Grupo Fermator va organitzar recentment el Family Day a la seva seu de Doors Movement…
Planet Youth, el model més reeixit a nivell mundial per a la prevenció de consums…
La Realting MasterCup Regatta, evento internacional de carácter lúdico-deportivo organizado desde Cambrils que reúne a…