Categories: Noticies d'Economia

‘AP-7 Gratuïta’ insta els partits a explicar quin model de mobilitat defensen

Els veïns de l’N-340 alerten que desviar els camions bonificats a l’AP-7 és només l’avantsala del pagament d’una nova taxa per usar les vies ràpides

 

Redacció.- El moviment transversal per una AP-7 Gratuïta ha presentat una bateria de preguntes, que inclouen propostes de millora de la mobilitat i la seguretat a l’N-340 i l’AP-7, que voldrien que tots els partits polítics responguessin en aquesta campanya electoral. El portaveu del veïns de l’N-340, Llorens Navarro, ha assenyalat que les dues infraestructures són claus per al desenvolupament del territori però també són “la porta d’entrada i sortida del país” i cal que estiguin “ben dotades”. El moviment social, que porta més de dos anys tallant cada setmana la 340 per demanar la gratuïtat de l’autopista per a tothom, alerta que la bonificació per desviar obligatòriament els camions de la nacional a l’autopista és només l’avantsala de la vinyeta que es vol imposar a tots els ciutadans que l’ús de les vies ràpides, un cop acabi la concessió de l’AP-7, el 2019. Els veïns rebutgen aquest model de “privatització de la via pública”.
El moviment veïnal per a una AP-7 gratuïta ha superat els dos anys de talls a la 340. En concret, n’han fet 177 i el darrer d’aquest 2017 el faran el proper dimarts, dia 19 de desembre, a Amposta. Els talls s’aturaran fins al gener i durant les primeres setmanes de l’any es traslladaran al dissabte, enlloc dels dijous com és habitual. El moviment segueix dempeus per defensar unes infraestructures dignes i gratuïtes per a les Terres de l’Ebre però també per a les comarques del Camp de Tarragona i el nord del País Valencià.

El moviment veïnal va sorgir al setembre de 2015 davant l’alta sinistralitat de la 340 i les solucions proposades pel Ministeri de Foment. Una doble línia continua de més de 66 quilòmetres, una limitació de la velocitat a 80 quilòmetres hora i l’anunci de construcció d’11 rotondes en aquest tram ebrenc (dues de les quals es van fer el 2016 tot i que en queden nou pendents), donen arguments als veïns per considerar-la “una carretera trinxada i abandonada”. La vinyeta a més, com ha apuntat el portaveu Àngel Porres, amaga “una trampa”: es canviaran els peatges per adjudicacions del manteniment de les carreteres, un “negoci” que encara aportarà “més beneficis” a les concessionàries. Segons ha apuntat les barreres es substituiran per càmeres de vigilància que detectaran els codis de barres dels cotxes que hagin pagat la taxa i que multaran aquells que no hi hagin fet,

Gratuïtat sense condicions

Els activistes han tingut clar des del principi que la solució passa per l’aixecament de barreres a l’AP-7, una gratuïtat que defensen com a merescuda després que el cost de l’autopista “s’hagi pagat 157 vegades”. Després de molts estira-i-arronsa amb els representants polítics i alcaldes del territori, segueixen sense veure amb bons ulls l’alternativa, “consensuada a nivell polític, però no a nivell social ni amb sector del transport”, que obligarà el transport pesat a circular per l’AP-7 amb una bonificació del 50% del cost del peatge.

Els veïns tenen sospites que la mesura pugui començar-se a implementar el 3 de gener i insisteixen que, també aquí, només la concessionària de l’autòpsia en sortirà beneficada. Com ha relatat Llorens Navarro, si cada dia passen 3.500 vehicles pesats per aquest tram de l’AP-7 i ara s’hi obliga a circular els 7.500 camions que van per l’N-340, seran 11.000 vehicles diaris que pagaran un 50% del peatge. És a dir, els ingressos seran igual que si en circulessin 5.500 pagant el cost sencer i això per a al concessionària suposa ingressar el peatge de 2.000 vehicles més diaris que en l’actualitat.

Alerta per la futura vinyeta

Per al portaveu de ‘Prou, AP-7 gratuïta ja’, Llorens Navarro, la gratuïtat completa de l’autopista s’ha intercanviat als despatxos per un any de bonificacions que acabaran amb el final de la concessió de l’AP-7, l’any 2019, quan s’implantarà una nova taxa a tothom qui usi les vies ràpides, autopistes i autovies, i que suposarà una “privatització de la via pública”.

Navarro ha qüestionat als partit per què “no volen parlar” de la vinyeta, de la 340 o les bonificacions de l’AP-7 en aquesta campanya electoral i per instar-los a fer-ho, els han proposat una bateria de preguntes que ajudaria a la ciutadania a desxifrar quin és el model de mobilitat territorial que cada formació política defensarà després del 21-D. Els veïns de la 340 volen saber si es dona suport a les mesures aplicades de la nacional, si s’aposta per la gratuïtat de l’AP-7 des de l’Hospitalet de l’Infant fins a Alacant, per la construcció d’un tercer carril, o per la creació de la vinyeta.

“Cada any, les Terres de l’Ebre perden 1.000 habitants. Ens estem quedant amb menys població perquè la gent es concentra a les ciutats, on hi més feina i millors infraestructures. Les Terres de l’Ebre en aquestes eleccions també pinten i per això volem que ens responguin aquestes preguntes i no s’amaguin”, ha afegit Navarro. “Som la porta d’entrada i de sortida del país i per existir és important que estigui ben situada”, ha dit. “Aquesta guerra ens importa a tots. Ens creua el riu i també la 340 i l’AP-7. Si això fos una via decent, més gent podria venir a viure i treballar i els d’aquí no haurien de marxar”, ha insistit.

Redacció

Share
Published by
Redacció

Recent Posts

El teixit turístic de Tarragona, contra l’augment de l’impost de les estades turístiques

La presidenta de la FEHT, Berta Cabré, ha insistit que incrementar l'impost de les estades…

2 setmanes ago

Les urbanitzacions del Catllar tallaran la carretera en protesta per la manca d’inversió municipal

Aquesta manifestació de protesta es fa per expressar el descontent per l'abandonament i la manca…

2 setmanes ago

El Grupo Mimara envía a Valencia material para las personas mayores y personal de emergencias

Entre los materiales enviados por los centros del Grupo Mimara de la demarcación de Tarragona…

3 setmanes ago

Grup Fermator celebra el Family Day a la seva planta de Falset

Grupo Fermator va organitzar recentment el Family Day a la seva seu de Doors Movement…

3 setmanes ago

Neix Planet Youth Espanya, amb seu a Tarragona

Planet Youth, el model més reeixit a nivell mundial per a la prevenció de consums…

1 mes ago

La 8ª Realting Mastercup Regatta 2024 llega a Barcelona tras la estela de la Copa América

La Realting MasterCup Regatta, evento internacional de carácter lúdico-deportivo organizado desde Cambrils que reúne a…

1 mes ago