‘AP-7 Gratuïta’ insta els partits a explicar quin model de mobilitat defensen

Els veïns de l’N-340 alerten que desviar els camions bonificats a l’AP-7 és només l’avantsala del pagament d’una nova taxa per usar les vies ràpides

 

Redacció.- El moviment transversal per una AP-7 Gratuïta ha presentat una bateria de preguntes, que inclouen propostes de millora de la mobilitat i la seguretat a l’N-340 i l’AP-7, que voldrien que tots els partits polítics responguessin en aquesta campanya electoral. El portaveu del veïns de l’N-340, Llorens Navarro, ha assenyalat que les dues infraestructures són claus per al desenvolupament del territori però també són “la porta d’entrada i sortida del país” i cal que estiguin “ben dotades”. El moviment social, que porta més de dos anys tallant cada setmana la 340 per demanar la gratuïtat de l’autopista per a tothom, alerta que la bonificació per desviar obligatòriament els camions de la nacional a l’autopista és només l’avantsala de la vinyeta que es vol imposar a tots els ciutadans que l’ús de les vies ràpides, un cop acabi la concessió de l’AP-7, el 2019. Els veïns rebutgen aquest model de “privatització de la via pública”.
El moviment veïnal per a una AP-7 gratuïta ha superat els dos anys de talls a la 340. En concret, n’han fet 177 i el darrer d’aquest 2017 el faran el proper dimarts, dia 19 de desembre, a Amposta. Els talls s’aturaran fins al gener i durant les primeres setmanes de l’any es traslladaran al dissabte, enlloc dels dijous com és habitual. El moviment segueix dempeus per defensar unes infraestructures dignes i gratuïtes per a les Terres de l’Ebre però també per a les comarques del Camp de Tarragona i el nord del País Valencià.

El moviment veïnal va sorgir al setembre de 2015 davant l’alta sinistralitat de la 340 i les solucions proposades pel Ministeri de Foment. Una doble línia continua de més de 66 quilòmetres, una limitació de la velocitat a 80 quilòmetres hora i l’anunci de construcció d’11 rotondes en aquest tram ebrenc (dues de les quals es van fer el 2016 tot i que en queden nou pendents), donen arguments als veïns per considerar-la “una carretera trinxada i abandonada”. La vinyeta a més, com ha apuntat el portaveu Àngel Porres, amaga “una trampa”: es canviaran els peatges per adjudicacions del manteniment de les carreteres, un “negoci” que encara aportarà “més beneficis” a les concessionàries. Segons ha apuntat les barreres es substituiran per càmeres de vigilància que detectaran els codis de barres dels cotxes que hagin pagat la taxa i que multaran aquells que no hi hagin fet,

Gratuïtat sense condicions

Els activistes han tingut clar des del principi que la solució passa per l’aixecament de barreres a l’AP-7, una gratuïtat que defensen com a merescuda després que el cost de l’autopista “s’hagi pagat 157 vegades”. Després de molts estira-i-arronsa amb els representants polítics i alcaldes del territori, segueixen sense veure amb bons ulls l’alternativa, “consensuada a nivell polític, però no a nivell social ni amb sector del transport”, que obligarà el transport pesat a circular per l’AP-7 amb una bonificació del 50% del cost del peatge.

Els veïns tenen sospites que la mesura pugui començar-se a implementar el 3 de gener i insisteixen que, també aquí, només la concessionària de l’autòpsia en sortirà beneficada. Com ha relatat Llorens Navarro, si cada dia passen 3.500 vehicles pesats per aquest tram de l’AP-7 i ara s’hi obliga a circular els 7.500 camions que van per l’N-340, seran 11.000 vehicles diaris que pagaran un 50% del peatge. És a dir, els ingressos seran igual que si en circulessin 5.500 pagant el cost sencer i això per a al concessionària suposa ingressar el peatge de 2.000 vehicles més diaris que en l’actualitat.

Alerta per la futura vinyeta

Per al portaveu de ‘Prou, AP-7 gratuïta ja’, Llorens Navarro, la gratuïtat completa de l’autopista s’ha intercanviat als despatxos per un any de bonificacions que acabaran amb el final de la concessió de l’AP-7, l’any 2019, quan s’implantarà una nova taxa a tothom qui usi les vies ràpides, autopistes i autovies, i que suposarà una “privatització de la via pública”.

Navarro ha qüestionat als partit per què “no volen parlar” de la vinyeta, de la 340 o les bonificacions de l’AP-7 en aquesta campanya electoral i per instar-los a fer-ho, els han proposat una bateria de preguntes que ajudaria a la ciutadania a desxifrar quin és el model de mobilitat territorial que cada formació política defensarà després del 21-D. Els veïns de la 340 volen saber si es dona suport a les mesures aplicades de la nacional, si s’aposta per la gratuïtat de l’AP-7 des de l’Hospitalet de l’Infant fins a Alacant, per la construcció d’un tercer carril, o per la creació de la vinyeta.

“Cada any, les Terres de l’Ebre perden 1.000 habitants. Ens estem quedant amb menys població perquè la gent es concentra a les ciutats, on hi més feina i millors infraestructures. Les Terres de l’Ebre en aquestes eleccions també pinten i per això volem que ens responguin aquestes preguntes i no s’amaguin”, ha afegit Navarro. “Som la porta d’entrada i de sortida del país i per existir és important que estigui ben situada”, ha dit. “Aquesta guerra ens importa a tots. Ens creua el riu i també la 340 i l’AP-7. Si això fos una via decent, més gent podria venir a viure i treballar i els d’aquí no haurien de marxar”, ha insistit.