El motiu principal per autoemplearse és guanyar diners
UOC/Ana Isabel Jiménez.- El que més valoren els mileniales de ser emprenedors és no tenir caps i no dependre de superiors. Un 57 % dels joves d’aquesta generació aposta per l’autoocupació. El 40 % també assenyala que emprendre porta implícit un component de autorrealización i un 23 % ho veu com una porta d’entrada al mercat laboral. Així ho assenyala l’estudi global de emprendimiento de Amway (2016), elaborat amb la Universitat Tècnica de Munic, en el qual s’ha enquestat a mil espanyols. En la mateixa línia, l’estudi Educa 2020, elaborat per GAD3 i patrocinat per la Fundació AXA, conclou que un de cada cinc estudiants d’educació superior vol ser empresari. En aquest cas, s’ha entrevistat a nou mil estudiants.
Aquesta generació no connecta amb els valors que regeixen el mercat laboral ordinari i fa la revolució pel seu compte al ritme del do it yourself. Estem davant un canvi de marc mental. «A la generació que estudiem en les dècades de 1990 i de 2000 se’ns orientava a opositar o a treballar en una empresa», assenyala la professora dels Estudis d’Economia i Empresa de la UOC Ana Jiménez Zarco. «Ara, en canvi, des de les mateixes escoles i, després, des de les universitats es potencien competències com el emprendimiento i el pensament crític, que són clau per treure endavant el teu projecte personal», explica.
Est és un aspecte crucial, segons Jiménez Zarco, que destaca que es donen tres circumstàncies que es conjuren com la combinació perfecta. La primera, formació per competències des de l’etapa escolar. La segona, impacte d’una crisi que ha canviat el mercat laboral restringint les convocatòries d’oposicions i amb tandes importants d’acomiadaments. I, finalment, des de l’Administració pública i algunes entitats privades, mesures que han afavorit el emprendimiento.
Jiménez Zarco, que és investigadora del grup i2TICnet de l’IN3 i ha col·laborat en diversos estudis sobre emprendimiento, afegeix que, pel que fa als mileniales, hi ha un context digital que potencia la individualitat i situa a l’abast de molts la possibilitat de fer coses per un mateix. «El fet de ser natius digitals té molt a veure : són una generació que ha crescut amb les facilitats que aporten les noves tecnologies, i ara ho veuen com una eina molt potent per treballar pel seu compte».
A la flexibilitat i baixos costos que ofereixen internet i les xarxes socials, cal afegir l’eliminació d’obstacles temporals i espacials per accedir a un mercat global. «El context digital fa possible desenvolupar projectes individuals i situa a l’abast de molts la possibilitat de fer coses per un mateix, però també afavoreix l’èxit d’altres models d’empresa basats en el treball en xarxa o la creació de microempreses», assenyala.
Forties, ambició i necessitat
El cas dels nascuts en les dècades de 1970 i 1980 és diferent. La realitat els ha demostrat que la primera ocupació ja no és per sempre, a diferència de l’experiència dels seus pares. Així i tot, encara van ser educats amb la idea d’un mercat laboral relativament estable. Una imatge que ha passat a la història. Davant la nova realitat, aquesta generació, sobretot els professionals liberals, han apostat pel freelancing i l’autoocupació. En uns casos per necessitat, en uns altres per ambició, per millorar les condicions laborals o el salari.
Segons l’Informe GEM Espanya 2016 de l’observatori Global Entrepreneurship Monitor, les motivacions per emprendre són «la necessitat» o «l’oportunitat», entesa com la solució a un problema determinat. L’estudi apunta que el 26 % dels emprenedors ho són per necessitat i el 70 %, per oportunitat. D’aquests, un 42,8 % cerca més independència, un 45 %, augmentar ingressos i un 8,8 %, mantenir-los. És rellevant destacar que fins a 2015 la principal raó per autoemplearse era tenir més independència i que ara el principal motiu és guanyar més diners.
L’informe assenyala que, durant 2016, la mitjana d’edat dels quals manifestaven interès per convertir-se en emprenedors potencials era de 38,7 anys, mentre que la població emprenedora en fase inicial tenia una mitjana d’edat de 40,4 anys i les persones identificades com a empresaris consolidats, de 47,7 anys. En aquest sentit, Jiménez Zarco fa una anotació especial respecte a les dones: «Cada vegada hi ha més casos de dones que emprenen com a opció per conciliar vida personal amb carrera professional».
Experiència prèvia
D’altra banda, els investigadors conclouen que el fet de tenir experiència laboral abans d’iniciar un projecte és rellevant. Per això, entre els trenta-cinc i els quaranta-quatre anys és la franja en la qual es concentra la majoria de projectes emprenedors. Hi ha una qüestió pràctica: un dels principals elements que es valora a l’hora de donar finançament és l’experiència prèvia.
No obstant això, cal destacar que en 2016, un 7,8 % dels joves entre vint-i-cinc i trenta-quatre anys estaven implicats en algun projecte de emprendimiento. Jiménez Zarco apunta que, en la majoria de casos, és gràcies a projectes que tenen el seu origen a la universitat mitjançant acceleradores o incubadores d’empreses.