El sector afronta amb el 2018 amb “incertesa” per la situació política, el Brèxit i la irrupció d’ofertes “extremadament competitives” d’altres destinacions
Revifada del mercat rus
L’espanyol segueix sent el mercat més important de la Costa Daurada, amb un augment de l’1,28% i més de 10 milions de pernoctacions, seguit del francès, que el 2017 ha crescut un 1,32% i un total de 2.452.000 pernoctacions. El britànic es posiciona com el tercer mercat, però ha reculat un 4,6% i ha sumat 2.255.000 pernoctacions. Per contra, el mercat rus ha sumat 1.328.000 pernoctacions i ha crescut un 27,4%, confirmant la seva recuperació.
L’holandès ha crescut un 10,9% fins a les 1.271000 pernoctacions; l’alemany ho ha fet un 11,8% amb 813.000 pernoctacions i l’irlandès també ha repuntat un 20,3% i s’ha situat en les 740.000 pernoctacions. Altres mercats que també han registrat creixements han estat el belga que, amb un 0,74% d’increment se situa en la setena posició amb 406.000 pernoctacions. L’italià ha crescut un 18,3%, el portuguès un 34,6% i el nord-americà un 37%.
Per tipus d’allotjament, els hotels han augmentat les pernoctacions en un 7%, els càmpings han crescut un 4% i els apartaments han registrat un repunt del 2%. L’ocupació mitjana anual del sector turístic de la Costa Daurada ha estat d’un 58,4%, un augment d’1,6 punts respecte l’any anterior.
Satisfacció malgrat els “imprevistos”
El president de la FEHT, Eduard Farriol, ha assenyalat que “veníem d’un any 2016 molt bo i el 2017 també ha estat satisfactori, sobretot perquè ha estat molt complicat pels imprevistos que hem patit, com per exemple, la pujada sobtada a la taxa turística als apartaments turístics, la turismefòbia, el continu creixement de l’allotjament turístic il·legal i no reglat, els atemptats i la inestabilitat política”.
Farriol ha assenyalat que tots els esforços realitzats en promoció i les inversions per millorar l’oferta d’allotjament i per oferir nous productes i serveis “segueixen donant els seus fruits”. En aquest sentit, enguany els diferent sectors de negoci seguiran invertint per millorar instal·lacions, qualitat i serveis.
Les principals novetats i inversions del sector privat se centraran en millores i renovacions, com ara reformes integrals d’hotels per pujar la categoria de 3 a 4 estrelles. Farriol s’ha referit també a la renovació de bungalous en càmpings, la modernització del mobiliari dels apartaments, noves piscines, instal·lacions aquàtiques i àrees esportives i infantils, entre d’altres.
Reforç de la promoció turística
La FEHT i els patronats de turisme de la Diputació, Salou, Cambrils i Vila-seca faran un esforç important per promocionar nacionalment i internacional la Costa Daurada durant aquest 2018. L’esdeveniment més destacat es produirà al maig, quan uns 200 agents de viatge de tot l’Estat visitaran la Costa Daurada durant un cap de setmana. Els format de la visita serà inèdit al territori i inclourà visites culturals, gastronòmiques o d’oci, i inclourà visites per terra i mar de les poblacions més turístiques.
A més, empresaris i sector públic també participaran plegats en diferents fires internacionals, presentacions a touroperadors i agents de viatges, i workshops professionals a França, Alemanya, Regne Unit, Irlanda, els estats bàltics, Rússia i països de l’Europa de l’Estat com Ucraïna o Bielorússia.