Viatge inaugural del primer bus sense conductor que circula per Catalunya

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, acompanyat de l’alcaldessa de Sant Cugat del Vallès, Carmela Fortuny, el president de l’Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU), Jordi Xena, el director general de Transports i Mobilitat, Pere Padrosa, i la directora general de Societat Digital, del Departament de Polítiques Digitals i Administració Pública, Joana Barbany, ha fet aquesta tarda el viatge inaugural del primer bus sense conductor que circula per Catalunya. La prova pilot s’inicia a Sant Cugat del Vallès i continuarà a Terrassa, Sabadell, Girona, Reus, el Vendrell, Martorell i Vic, durant aquest mes de setembre i també a l’octubre. Per a Calvet, “és important començar a fer proves pilot per visualitzar la mobilitat del futur”. El conseller ha destacat que l’evolució cap al vehicle elèctric ha d’anar acompanyada també de la transformació de les infraestructures: “Com a Generalitat hem de ser capaços de digitalitzar les carreteres i també oferir incentius per facilitar el canvi cap a una mobilitat més neta”. La gira catalana del bus autònom, que organitza l’Associació de municipis per la mobilitat i el transport urbà (AMTU), té un doble objectiu. D’una banda, que la ciutadania pugui veure com funciona un vehicle d’aquestes característiques, com interactua amb la ciutat i entendre què comportarà la nova cultura de la mobilitat. I d’altra banda, que els ajuntaments puguin veure com es comporta el vehicle i quins canvis hauran d’adoptar les ciutats per adaptar-se al seu funcionament. El bus s’està entre cinc i set dies a cada municipi: dos per a la realització de les proves del recorregut, en què s’enregistra el trajecte que haurà de fer el minibús, i la resta en què ja admet passatge. Tot i que aquest vehicle autònom no porta conductor, sí que hi ha operadors tècnics que en tot moment acompanyen i assessoren els ciutadans que vulguin provar el sistema i poden resoldre qualsevol incidència. L’autobús té una capacitat per a 12 persones (6 assegudes i 6 dretes) i és 100% elèctric, climatitzat, accessible per a persones amb mobilitat reduïda i incorpora una rampa automàtica que es desplega a la mateixa vegada que el vehicle s’abaixa. S’ha batejat com a ÈRICA, de les inicials de les paraules Elèctric, Revolucionari, Intel·ligent, Compartit i Amable. Durant la gira també es realitzarà una enquesta elaborada per la Universitat de Barcelona (UB) per poder analitzar com percep la ciutadania l’arribada del bus autònom. També està oberta la possibilitat que els dies en què hi hagi menys ocupació, s’ofereixi a les escoles perquè un grup d’estudiants hi pugui viatjar. La presència del bus autònom va acompanyada d’una carpa informativa on es donarà informació, a més de com funcionen els busos autònoms, dels canvis econòmics, culturals, de planificació urbanística o paisatgístics que comportarà l’arribada del transport públic amb vehicles autònoms als municipis de Catalunya. Beneficis del bus autònom El bus autònom representa diversos beneficis; els més remarcables són la seguretat, la sostenibilitat, la flexibilitat i l’accessibilitat. Seguretat: La mobilitat autònoma permet afavorir la seguretat viària. Els busos circulen amb autonomia gràcies a un sistema GPS de gran precisió i nombrosos captors làsers que permeten seguir el seu recorregut i detectar tot tipus d’obstacles. La seva intel·ligència artificial l’ajuda a aprendre de cada viatge i a decidir en cada situació l’opció més segura. Sostenibilitat: Una mobilitat 100% elèctrica ajudarà a reduir la contaminació sonora i atmosfèrica de les ciutats. La interconnectivitat del sistema afavoreix un transport més capil·lar, que pot atendre les necessitats de la ciutadania d’una manera més ràpida i acurada, que fomenta la intermodalitat i redueix congestions. En aquest sentit, promou una mobilitat més sostenible. Flexibilitat i accés al transport públic: En ser més petits, aquests vehicles podran arribar més fàcilment a tot tipus de zones urbanitzades. Seran serveis flexibles i personalitzats, en el temps i en l’espai, integrats a la xarxa de transport públic. Permet assolir un transport més inclusiu, intergeneracional i accessible.

El conseller de Territori ha fet el primer recorregut del bus autònom i 100% elèctric que s’ha iniciat a Sant Cugat del Vallès

  • La gira del bus autònom comença avui a Sant Cugat del Vallès i continuarà a Terrassa, Sabadell, Girona, Reus, el Vendrell, Martorell i Vic els mesos de setembre i octubre
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, acompanyat de l’alcaldessa de Sant Cugat del Vallès, Carmela Fortuny, el president de l’Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU), Jordi Xena, el director general de Transports i Mobilitat, Pere Padrosa, i la directora general de Societat Digital, del Departament de Polítiques Digitals i Administració Pública, Joana Barbany, ha fet aquesta tarda el viatge inaugural del primer bus sense conductor que circula per Catalunya. La prova pilot s’inicia a Sant Cugat del Vallès i continuarà a Terrassa, Sabadell, Girona, Reus, el Vendrell, Martorell i Vic, durant aquest mes de setembre i també a l’octubre.
Per a Calvet, “és important començar a fer proves pilot per visualitzar la mobilitat del futur”. El conseller ha destacat que l’evolució cap al vehicle elèctric ha d’anar acompanyada també de la transformació de les infraestructures: “Com a Generalitat hem de ser capaços de digitalitzar les carreteres i també oferir incentius per facilitar el canvi cap a una mobilitat més neta”.
La gira catalana del bus autònom, que organitza l’Associació de municipis per la mobilitat i el transport urbà (AMTU), té un doble objectiu. D’una banda, que la ciutadania pugui veure com funciona un vehicle d’aquestes característiques,  com interactua amb la ciutat i entendre què comportarà la nova cultura de la mobilitat. I d’altra banda, que els ajuntaments puguin veure com es comporta el vehicle i quins canvis hauran d’adoptar les ciutats per adaptar-se al seu funcionament.
El bus s’està entre cinc i set dies  a cada municipi: dos per a la realització de les proves del recorregut, en què s’enregistra el trajecte que haurà de fer el minibús, i la resta en què ja admet passatge. Tot i que aquest vehicle autònom no porta conductor, sí que hi ha operadors tècnics que en tot moment acompanyen i assessoren els ciutadans que vulguin provar el sistema i poden resoldre qualsevol incidència.
L’autobús té una capacitat per a 12 persones (6 assegudes i 6 dretes) i és 100% elèctric, climatitzat, accessible per a persones amb mobilitat reduïda i incorpora una rampa automàtica que es desplega a la mateixa vegada que el vehicle s’abaixa. S’ha batejat com a ÈRICA, de les inicials de les paraules Elèctric, Revolucionari, Intel·ligent, Compartit i Amable.
Durant la gira també es realitzarà una enquesta elaborada per la Universitat de Barcelona (UB) per poder analitzar com percep la ciutadania l’arribada del bus autònom. També està oberta la possibilitat que els dies en què hi hagi menys ocupació, s’ofereixi a les escoles perquè un grup d’estudiants hi pugui viatjar.
La presència del bus autònom va acompanyada d’una carpa informativa on es donarà informació, a més de com funcionen els busos autònoms, dels canvis econòmics, culturals, de planificació urbanística o paisatgístics que comportarà l’arribada del transport públic amb vehicles autònoms  als municipis de Catalunya.
Beneficis del bus autònom
El bus autònom representa diversos beneficis; els més remarcables són la seguretat, la sostenibilitat, la flexibilitat i l’accessibilitat.
  • Seguretat: La mobilitat autònoma permet afavorir la seguretat viària. Els busos circulen amb autonomia gràcies a un sistema GPS de gran precisió i nombrosos captors làsers que permeten seguir el seu recorregut i detectar tot tipus d’obstacles. La seva intel·ligència artificial  l’ajuda a aprendre de cada viatge i a decidir en cada situació l’opció més segura.
  • Sostenibilitat: Una mobilitat 100% elèctrica ajudarà a reduir la contaminació sonora i atmosfèrica de les ciutats. La interconnectivitat del sistema afavoreix un transport més capil·lar, que pot atendre les necessitats de la ciutadania d’una manera més ràpida i acurada, que fomenta la intermodalitat i redueix congestions. En aquest sentit, promou una mobilitat més sostenible.
  • Flexibilitat i accés al transport públic: En ser més petits, aquests vehicles podran arribar més fàcilment a tot tipus de zones urbanitzades. Seran serveis flexibles i personalitzats, en el temps i en l’espai, integrats a la xarxa de transport públic. Permet assolir un transport més inclusiu, intergeneracional i accessible.