El telèfon d’atenció a afectats i familiars de les víctimes dels atemptats ha atès més de 9.000 trucades

L’atenció es fa en diferents idiomes

ACN Barcelona .- El telèfon d’atenció a afectats familiars de les víctimes dels atemptats (900400012) de Barcelona i Cambrils ha atès més de 9.000 trucades des de dijous. La majoria de consultes, 3.012, han estat per temes de mobilitat, restriccions i confinament. I 560 trucades han estat de persones que preguntaven pels seus familiars. Aquest servei d’atenció i informació es fa en diferents idiomes i es va activar quan es va saber que s’havia produït un atemptat amb múltiples víctimes a Barcelona. El telèfon gratuït, que encara està actiu, té 300 línies i compta amb un total de 148 operadors que han informat sobre els atemptats a familiars de possibles víctimes i ciutadans sobre les afectacions causades pel dispositiu de seguretat i els serveis posats a disposició dels afectats. Aquest servei ha estat coordinat entre Protecció Civil de la Generalitat i la Direcció General d’Atenció Ciutadana (012). Paral·lelament, també s’ha reforçat el telèfon d’emergències 112 per atendre les trucades derivades dels atacs.

El dispositiu d’assistència psico-social a afectats i familiars d’afectats i víctimes pels atemptats segueix en funcionament, segons un comunicat de Protecció Civil difós aquest dissabte. L’operatiu de la Generalitat, que en el cas de Barcelona és conjunt amb l’Ajuntament de Barcelona, implica diversos departaments del Govern com Presidència, Interior, Salut, Justícia, Exteriors, a més dels ajuntaments de Barcelona i Cambrils, AENA-Aeroport de Barcelona-El Prat, Creu Roja, el cos consular acreditat a Barcelona i altres organismes i institucions que col·laboren coordinadament com el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya i diversos Ministeris.

La matinada de dijous a divendres, i coordinadament amb AENA, CUESB (Ajuntament de Barcelona), Mossos d’Esquadra, IMLC, Creu Roja i els diferents consolats, es va establir un dispositiu (que segueix operant) d’acollida i recepció de familiars de possibles víctimes mortals i ferits a l’Aeroport de Barcelona-El Prat.

Els familiars eren acollits per equips d’atenció psco-social en sales específiques habilitades, informats i traslladats als diferents centres sanitaris en el cas dels ferits i en el cas de les possibles víctimes mortals eren traslladats a la Ciutat de la Justícia, seu de l’Institut de Medicina Legal de Catalunya (IMLC).

24 forenses fan les autòpsies

A la Ciutat de la Justícia es van habilitar des del primer moment espais per atendre als familiars de les víctimes que estan operatius les 24 hores del dia, i en els que han treballat 24 forenses de l’IMELC realitzant autòpsies, equips de policia científica obtenint mostres ante-mortem, equips d’atenció psico-social del Centre d’urgències i emergències socials de Barcelona (CUESB) de l’Ajuntament de Barcelona i de l’Oficina d’Atenció a la Víctima del Delicte (OAVD) del Departament de Justícia, amb el suport de personal de Creu Roja.

A més, un servei d’intèrprets facilitava l’atenció als familiars estrangers i un equip de Mossos d’Esquadra de proximitat realitzaven, en el seu cas, la comunicació oficial de la mort a la família amb presència d’un psicòleg i prèvia autorització judicial. Tot aquest dispositiu ha comptat des del principi amb la col·laboració dels consolats corresponents en el cas dels estrangers. A més, Protecció Civil de la Generalitat s’ha coordinat des del primer moment amb l’Oficina de Atención a las Víctimas del Terrorismo (Ministerio de Interior).

El dispositiu també preveu des del seu inici l’acompanyament a familiars per realitzar gestions que poguessin necessitar realitzar com anar a un hospital a veure a altres familiars ferits o anar a recollir pertinences personals que van restar en el lloc dels fets.

Des dels primers moments i fins divendres al matí va estar operatiu un punt d’atenció a afectats en l’Hotel Avinguda Palace on equips especialistes psico-socials van atendre afectats que es trobaven en la zona de l’atemptat però no estaven ferits i veïns i turistes que no podien accedir a domicilis i hotels més propers a la zona de l’atemptat.

Igualment, el CUESB (Ajuntament de Barcelona) va habilitar des del primer moment la seva seu al carrer Llacuna un dispositiu per acollir familiars d’afectats ferits. Durant la primera nit 19 persones van passar-hi la nit i 130 persones van ser-hi ateses en contacte amb els consolats i amb presència de psicòlegs i traductors en el cas dels estrangers.

Addicionalment, en tots els centres sanitaris on hi ha hagut afectats atesos hi ha treballat psicòlegs i treballadors socials del sistema de Salut per atendre als afectats i als seus familiars, conjuntament amb els professionals del SEM.