Smart Classroom, l’aula del futur segons la URV

Ramon Palau i Jordi Mogas recollint el certificat de reconeixement del projecte que els atorga la Fundació Tarragona Smart Mediterranean Region. CEDIDA

Investigadors de la URV treballen en el disseny d’una aula intel·ligent per afavorir l’aprenentatge dels alumnes

La Fundació Tarragona Smart Mediterranean Region reconeix el projecte, que preveu detectar l’estat d’ànim i aplicar mesures per millorar el rendiment amb sistemes d’intel·ligència artificial

Millorar l’experiència dels estudiants i l’assoliment dels coneixements és l’objectiu del projecte Smart Classroom, del grup de recerca ARGET (Applied Research Group in Education and Technology), que pretén relacionar totes les variables ambientals que incideixen en l’aprenentage i automatitzar-les amb sistemes d’intel·ligència artificial per idear una classe intel·ligent. Aquests sistemes permeten detectar l’estat d’ànim i la predisposició a l’aprenentatge dels alumnes en un moment determinat i aplicar mesures que modifiquin el procés d’ensenyament i l’entorn de l’aula.

El projecte està en fase de desenvolupar el marc teòric i el disseny de l’aula, amb la idea de crear aquest espai a la URV com a camp de proves. Però ja ha merescut la distinció de Fundació Tarragona Smart Mediterranean Region, que, durant el Tarragona Smart Fòrum 2019, ha reconegut l’empenta que professionals del sector públic i privat tenen en el territori per millorar la vida de les persones. Més concretament, el projecte el desenvolupen Ramon Palau, Jordi Mogas, Luis Marqués i la Mireia Usart.

Volen servir-se de tecnologia ja existent, com ara el reconeixement facial, la detecció del ritme cardíac o la mesura de la quantitat d’oxigen i diòxid de carboni a l’aula per monitorar el comportament dels alumnes a classe. En funció de la situació, a cada moment es podrien aplicar mesures com la regulació de temperatura, la llum i el so o canvis d’activitat. Els sistemes d’intel·ligència artificial permetrien automatitzar aquests processos.

El projecte s’inspira en les teories de Rob Koper, de l’Open University of Netherlands sobre ambients d’aprenentatge intel·ligents. Els investigadors del grup de recerca ARGET, dirigit per Mercè Gisbert, busquen demostrar aquestes teories “en un entorn físic concret, que és l’aula”, explica Ramon Palau.