‘Si ets menor: sense alcohol’ vol sensibilitzar els comerços sobre l’impacte del consum en la salut dels menors

La Guàrdia Urbana i Mossos d’Esquadra distribuiran material i informació en els establiments habilitats per a la venda de begudes alcohòliques

Aquest estiu la Guàrdia Urbana de Tarragona i els Mossos d’Esquadra duen a terme conjuntament la campanya “Si ets menor: sense alcohol”, que vol limitar l’accés dels menors d’edat a les begudes alcohòliques i evitar-los els problemes que es deriven del consum. Per això, aquesta campanya demana la complicitat dels comerciants que venen begudes alcohòliques en els seus establiments.

Fins al 30 de setembre, agents de la Unitat de Policia de Proximitat (UPP) i de la Unitat de Policia Administrativa (UPA), en col·laboració amb els Mossos d’Esquadra, l’Agència de Salut Pública de Catalunya i la Policia Portuària, s’adreçaran als comerços de la ciutat que venen begudes alcohòliques per promoure la consciència entre aquest sector dels riscos que comporta per a la salut dels adolescents permetre que aquest col·lectiu pugui adquirir productes amb alcohol (intoxicació, agressivitat, assetjament masclista, conducció de vehicles sota els efectes de l’alcohol, relacions sexuals sense protecció…) i també les conseqüències legals de vendre’ls alcohol (la infracció està descrita com a greu i la quantia de la multa és graduable entre 3.005,07 euros i 15.025,30 euros).

La campanya contempla la distribució de material i informació en els establiments habilitats per a la venda de begudes alcohòliques. En aquest material es donen recomanacions als establiments en els següents termes:

  • Si tenen dubtes sobre l’edat d’una persona que vol adquirir begudes alcohòliques. Els comerciants poden demanar el DNI i, si la persona es nega a mostrar-lo, es poden negar a servir la beguda alcohòlica. En aquest sentit, els comerciants que sospitin que l’alcohol que compri una persona major d’edat acabarà en mans d’un menor hauran d’informar el client sobre la normativa vigent i en què consisteix la iniciativa ‘Si ets menor: sense alcohol’
  • Com gestionar la negativa a vendre alcohol. Per facilitar la manera de negar-se a vendre alcohol, la campanya recull una sèrie de consells per fomentar l’assertivitat i es donen consells com justificar la negativa en la conducta i no en la persona, recordar al comprador que no es tracta d’una decisió personal sinó d’acord amb la normativa, o oferir alternatives com ara begudes sense alcohol. Cal recordar que aquesta campanya es preocupa per la salut dels menors d’edat i per aquest motiu es fomenta que no se’ls vengui ni subministri begudes alcohòliques.
  • Davant d’actituds agressives o violentes per part de persones majors i menors d’edat. Aquest tipus d’actituds són motiu suficient per negar la venda d’alcohol però això s’ha de fer amb respecte cap al client i sense posar-lo en evidència davant de terceres persones. No s’ha de perdre la calma i, en cas que el comprador no desisteixi de la seva actitud, trucar al 112.