Repsol Tarragona fabrica el ‘biojet’ per al primer vol amb biocombustible de Vueling

Repostatge del primer vòl amb combustible sostenible de Vueling. CEDIDA

Repsol i Vueling han realitzat avui el primer vol amb combustible d’origen sostenible de la companyia aèria, amb motiu de l’inici del Tourism Innovation Summit a Sevilla, on s’analitzarà la sostenibilitat i la innovació en el sector turístic.

Repsol, pionera en la fabricació de combustibles sostenibles a Espanya, ha estat l’encarregada de subministrar el biocombustible utilitzat en el vol, produït al Complex Industrial de Tarragona a partir d’olis vegetals sostenibles.

El vol, operat per l’Airbus A320 neo de nova generació, ha aconseguit reduir les emissions a l’atmosfera en 2,5 tones de CO2 gràcies a la millora en l’eficiència energètica i l’ús de biocombustible, fet que suposa un pas més cap a la descarbonització de l’aviació.

Ambdues companyies han signat un conveni de col·laboració per crear un grup de treball i avançar en la introducció del combustible sostenible al dia a dia de l’operativa de la companyia aèria.

Aena recolza aquesta iniciativa i treballa en projectes de col·laboració per promoure la producció de combustible sostenible amb l’objectiu de fomentar-ne l’ús per part de les aerolínies.

Amb aquest primer vol, la companyia aèria avança en la seva aposta pels combustibles alternatius per a l’aviació, que usen com a matèria primera fonts completament sostenibles, com a residus urbans o biomassa.

Vueling, aerolínia pertanyent a IAG, ha realitzat el seu primer vol amb combustible d’origen sostenible a la ruta entre Barcelona i Sevilla, de la mà de Repsol, pionera en la fabricació d’aquest tipus de combustibles a Espanya, en aquest cas amb un SAF (combustibles sostenibles per a aviació, per les seves sigles en anglès) produït al seu Complex Industrial de Tarragona a partir de biomassa. Aquest lot se suma al generat a la refineria de Repsol a Puertollano i al produït a partir de residus a la de Petronor, instal·lació que pertany al Grup Repsol i se situa a Bilbao.

Aquest vol amb baixa petjada de carboni Barcelona – Sevilla ha aconseguit reduir les emissions a l’atmosfera en 2,5 tones de CO2, gràcies a l’eficiència que aporta l’Airbus A320neo de nova generació, a l’ús del biocombustible i als procediments d’eficiència implementats. Vueling compta des del 2019 amb la tercera flota més jove d’Europa amb el seu nou A320neo.

L’avió s’ha enlairat des de l’aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat amb direcció al Tourism Innovation Summit (TIS) que comença avui a Sevilla i en què, durant tres dies, s’analitzarà la sostenibilitat i la innovació al sector turístic. A més, avui a la Conferència de Canvi Climàtic (COP26), a Glasgow, es debat sobre la transició global cap al transport de zero emissions. Vueling creu que els governs haurien de fomentar la investigació i el desenvolupament d’aquest tipus de combustibles perquè el seu ús es pugui accelerar i els resultats siguin immediats.

Vueling porta des de 2012 incorporant diferents iniciatives que ajudin en tot el possible a la reducció de les emissions. L’aeronau, que ha cobert els 820 quilòmetres que separen Barcelona de Sevilla, ha aconseguit evitar l’emissió de prop de 63 kg de CO2 gràcies a les iniciatives de reducció del pes.

Per exemple, Vueling ha substituït tots els seients de la flota per un nou model més lleuger, els Slim Seats, i ha digitalitzat tota la documentació dels seus avions, la qual cosa ha fet que elimini 75 kg de paper per vol. Addicionalment, els pilots duen a terme una sèrie de mesures d’eficiència operativa com la configuració òptima de flaps (alerons que tenen la funció d’augmentar la sustentació de l’avió a baixes velocitats), l’ús d’un nivell de vol i velocitat òptims, així com altres iniciatives que han permès que durant el vol d’avui les emissions de CO2 alliberades a l’atmosfera s’hagin reduït en 81 kg.

A més, Aena, en línia amb el seu paper d’impulsor i facilitador del sector en matèria de descarbonització del transport aeri, dona suport a aquesta iniciativa i treballa en projectes de col·laboració per promoure la producció de combustible sostenible amb l’objectiu de fomentar-ne l’ús per part de les aerolínies.

Conveni de col·laboració

Aquesta iniciativa forma part del conveni de col·laboració que han signat Repsol i Vueling per crear un grup de treball i avançar en la introducció del combustible sostenible al dia a dia de l’operativa aeronàutica. Té com a objectiu l’impuls de la mobilitat sostenible al sector aeri mitjançant el desenvolupament i consum de nous combustibles amb baix impacte ambiental, amb especial focus en el foment de línies de recerca en l’àmbit dels combustibles alternatius d’última generació per a l’aviació que utilitzin com a matèria primera fonts completament sostenibles com a residus urbans o biomassa a curt termini, i l’hidrogen renovable, per exemple, a mitjà i llarg termini.

Aquests combustibles sostenibles seran durant els propers anys l’opció més segura i eficient per reduir les emissions en el transport aeri, on l’electrificació no és viable de moment i l’hidrogen renovable requereix més grau de maduresa tecnològica.

Amb aquest primer vol, Vueling avança en la seva aposta pels combustibles sostenibles per a l’aviació, per afrontar el repte de la descarbonització a la indústria aeronàutica. Marco Sansavini, president de Vueling, ha assegurat que “el compromís de Vueling amb el medi ambient és total”. “El primer vol amb combustible sostenible és un gran pas en el nostre compromís per la reducció d’emissions de CO₂ i la utilització del 10% de SAF a 2030. Una confirmació de la viabilitat de l’ús de combustibles d’última generació per a l’aviació que utilitzin com a matèria primera fonts completament sostenibles com residus urbans i biomassa”, ha indicat.

Per la seva banda, Javier Sancho, director del Complex Industrial de Repsol a Tarragona, ha afirmat que “davant la importància que juguen els biocombustibles en la reducció d’emissions, Repsol treballa des de fa 15 anys en la recerca de diferents solucions de baixa petjada de carboni aplicades al transport i és pionera en la fabricació de combustibles sostenibles d’aviació a Espanya, com ara el lot de biojet fabricat a Tarragona i que s’ha utilitzat en aquest vol. La producció de biocombustibles és un dels grans eixos recollits al Pla Estratègic 2021-2025 de Repsol amb l’objectiu de transformar el negoci industrial i assolir la neutralitat de carboni el 2050”.

La descarbonització del sector aeronàutic

El sector de l’aviació avança decididament cap a la descarbonització mitjançant l’ús de biocombustibles. L’Associació del Transport Aeri Internacional (IATA, per les sigles en anglès), s’ha compromès a què l’aviació no incrementi les emissions de carboni des del 2020 i s’arribi a la neutralitat climàtica el 2050, per a la qual cosa està desenvolupant diverses iniciatives, entre les quals destaca, per la seva alta aportació a la reducció de CO2, l’ús de diferents combustibles sostenibles, com els biocombustibles i els biocombustibles avançats produïts a partir de residus.

El passat 14 de juliol la Comissió Europea va presentar el paquet de mesures Fit for 55, que inclou la iniciativa RefuelEU Aviation, l’objectiu de la qual és impulsar l’oferta i la demanda de combustibles d’aviació sostenibles a la Unió Europea, aconseguint un ús del 2% el 2025, del 5% el 2030 i del 63% l’any 2050. D’aquesta manera, es redueix la petjada ambiental de l’aviació, alhora que es contribueix a la consecució dels objectius climàtics de la Unió Europea.

Repsol és pionera en la fabricació de combustibles sostenibles d’aviació a Espanya, i amb la producció de combustibles als seus complexos industrials s’anticipa a les diferents mesures que les institucions comunitàries han establert per fomentar l’ús dels combustibles sostenibles d’aviació. En aquest sentit, tant el SAF obtingut a partir de biomassa com el biocombustible avançat procedent de residus estan inclosos a la llista de combustibles sostenibles a la Directiva Europea d’Energies Renovables.

Objectiu zero emissions netes l’any 2050

IAG, grup al qual pertany Vueling, s’ha convertit en el primer grup d’aerolínies d’Europa que es compromet a operar el 10% dels vols amb combustible d’aviació sostenible l’any 2030. Vueling, com a part d’IAG, comparteix la visió de liderar en matèria de sostenibilitat dins el sector aeri mundial. Per això, la companyia desenvolupa totes les seves accions en el marc del programa Flightpath Net Zero, mitjançant el qual s’ha establert l’objectiu d’assolir les zero emissions netes de CO2 l’any 2050.

Repsol té com a objectiu liderar la transició energètica, en línia amb l’Acord de París, i limitar així l’increment de la temperatura global per sota dels 2 °C. L’impuls dels combustibles sostenibles se suma als projectes que Repsol ja ha desplegat en eficiència energètica, generació d’electricitat baixa en emissions, hidrogen renovable, economia circular, combustibles sintètics i captura, ús i emmagatzematge de CO2, i és un dels principals eixos estratègics de la companyia per ser zero emissions netes l’any 2050.

La companyia compta amb una estratègia d’economia circular des de 2018 que es materialitza en més de 230 iniciatives i l’ambició d’utilitzar tres milions de tones de residus anualment el 2030 com a primera matèria per als seus productes. L’octubre de 2020 va anunciar la construcció de la primera planta de biocombustibles avançats d’Espanya, que es posarà en marxa el 2023. S’ubicarà a Cartagena i tindrà una capacitat de 250.000 tones anuals de biocombustibles produïts a partir de residus i vàlids per a cotxes, camions i avions.

Al port de Bilbao, als voltants de la refineria de Petronor, Repsol té previst construir una de les plantes més grans del món de combustibles sintètics, utilitzant hidrogen renovable i CO2 com a úniques matèries primeres. Aquesta instal·lació es posarà en funcionament el 2024 i tindrà una capacitat de més de 2.100 tones anuals.

A més, l’avenç tecnològic i el desplegament de projectes actuals i futurs ha permès a la companyia augmentar la seva ambició en els objectius de reducció de la intensitat de carboni marcats al seu Pla Estratègic 2021-2025. El nou camí de descarbonització per assolir la neutralitat el 2050, estableix una reducció de l’indicador d’intensitat de carboni del 15% el 2025, del 28% el 2030 i del 55% el 2040, enfront dels anteriors del 12%, 25% i 50%, respectivament.