Prova pilot d’un Bus autònom a Catalunya

Serà una gira del vehicle sense conductor per vuit municipis catalans

  • Territori i l’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà presenten la prova pilot que permetrà la circulació real d’un bus sense conductor
  • La gira començarà el 7 de setembre a Sant Cugat del Vallès i també es durà a terme a Terrassa, Sabadell, Girona, Reus, El Vendrell, Martorell i Vic

Una prova pilot desenvolupada per la Generalitat permetrà que vuit ajuntaments de Catalunya posin en funcionament, per primera vegada, un autobús sense conductor en circulació real. La gira es durà a terme els mesos de setembre i octubre.

L’objectiu d’aquesta  gira és doble:
–       Que la ciutadania pugui veure com funciona un vehicle d’aquestes característiques,  com interactua amb la ciutat i entendre què comportarà la nova cultura de la mobilitat.
–       Que els ajuntaments puguin veure com es comporta el vehicle i quins canvis hauran d’adoptar les ciutats per adaptar-se al seu funcionament.
Característiques de l’autobús 
Tot i que aquest vehicle autònom no porta conductor, sí que hi haurà operadors tècnics que en tot moment acompanyaran i assessoraran els ciutadans que vulguin provar el sistema, així com resoldre qualsevol incidència.
L’autobús té una capacitat per a 12 persones (6 assegudes i 6 dretes) i és 100% elèctric, climatitzat i accessible per a persones amb mobilitat reduïda. S’ha batejat com a ÈRICA, de les inicials de les paraules Elèctric, Revolucionari, Intel·ligent, Compartit i Amable. Incorpora una rampa automàtica que es desplega a la mateixa vegada que el vehicle s’abaixa.
Durant la gira també es realitzarà una enquesta elaborada per la Universitat de Barcelona (UB) per poder analitzar com percep la ciutadania l’arribada del bus autònom. També està oberta la possibilitat que els dies en què hi hagi menys ocupació, s’ofereixi a les escoles perquè un grup d’estudiants hi pugui viatjar.
Beneficis del bus autònom
El bus autònom representa diversos beneficis; els més remarcables són la seguretat, la sostenibilitat, la flexibilitat i l’accessibilitat.
–     Seguretat: Segons diversos estudis, la major part dels accidents de trànsit es deu a errors humans. Així, la mobilitat autònoma permet afavorir la seguretat viària. Els busos circulen en autonomia gràcies a un sistema GPS de gran precisió i nombrosos captors làsers que permeten seguir el seu recorregut i detectar tot tipus d’obstacles. La seva intel·ligència artificial  l’ajuda a aprendre de cada viatge i a decidir en cada situació l’opció més segura.
–     Sostenibilitat: Una mobilitat 100% elèctrica ajudarà a reduir la contaminació sonora i atmosfèrica de les ciutats. La interconnectivitat del sistema afavoreix un transport més capil·lar, que pot atendre les necessitats de la ciutadania d’una manera més ràpida i acurada, que fomenta la intermodalitat i redueix congestions. En aquest sentit, promou una mobilitat més sostenible.
–     Flexibilitat i accés al transport públic: En ser més petits, aquests vehicles podran arribar més fàcilment a tot tipus de zones urbanitzades. Seran serveis flexibles i personalitzats, en el temps i en l’espai, integrats a la xarxa de transport públic. Permet assolir un transport més inclusiu, intergeneracional i accessible.