Primer pas per al bus gratuït

Begoña Floria, presidenta de la EMT durant la presentació de la nova tarjeta d'abonament.

L’Ajuntament i l’EMT posen en marxa el projecte gradual de gratuïtat del servei d’autobús urbà per als habitants empadronats a Tarragona

La iniciativa, amb un 25% de bonificació anual fins al 2022, i també inclou l’adquisició de 29 nous autobusos urbans

El proper dia 28 de gener -segons va avançar el diari El Mundo- totes les modalitats d’abonaments per als autobusos urbans de Tarragona experimentaran un descens del 25% amb l’única restricció d’afectar només a ciutadans censats. No es tracta d’una mesura aïllada sinó el primer pas per convertir-se en quatre anys en la primera ciutat espanyola en oferir busos gratuïts. A Europa només Tallin (Estònia) ha provat amb èxit una cosa semblant, i París treballa en la mateixa línia. “Tarragona ja va ser pionera a oferir l’accés gratuït als nens, joves i jubilats, ara estem en condicions de fer un pas més”, treu pit l’alcalde, Josep Fèlix Ballesteros (PSC).

El que a primer cop d’ull sona als típics focs artificials previs a unes municipals té més força, en concret una exhaustiva full de ruta els canvis es porten treballant des de l’Empresa Municipal de Transports (EMT) durant mesos sota l’assessorament de la Fundació Tarragona Smart Mediterranean Region -que també engloba Reus, el ‘cervell’ d’una ciutat intel·ligent “orientada a millorar la qualitat de vida i la gestió eficient dels serveis mitjançant coneixement, tecnologia i innovació”, informa el gerent Gustavo Cuadrado.

El Govern municipal assegura que hi ha projecte, finançament i capacitat tècnica per executar-lo. Els comptes els quadren: l’EMT maneja a dia d’avui un pressupost aproximat de 14,5 milions d’euros. D’ells, 9,5 corresponen a l’aportació amb càrrec als pressupostos municipals i els altres 5 a ingressos per venda de bitllets. La pregunta és evident: com es cobriran aquests cinc milions si el bus és gratis?

En primer lloc, els bitllets senzills es continuaran cobrant, el que llança uns dos milions per aquest concepte. En segon terme, el 2019 finalitza l’etapa de 20 anys de rènting de la flota d’autobusos, de manera que es deixen de pagar 1,8 milions anuals. A més, l’equip de lidera Begoña Floria com a presidenta de l’EMT confia a estalviar altre milió d’euros per l’optimització de les rutes amb nous busos articulats de més capacitat i menor consum.

Malgrat els esforços de l’equip de Ballesteros, les crítiques i les burles han plogut sobre la proposta. Especialment dura ha estat la CUP, que qualifica la idea com una “irresponsabilitat partidista del PSC” i acusa Ballesteros de “vendre fum”. “Es basa -argumentan els cupaires- en unes projeccions econòmiques que no són reals. i el que fa és traspassar més dèficit a l’Ajuntament “. Fins i tot hi ha veus discordants dins del seu propi partit com la del diputat socialista Carles Castillo, que s’ha mostrat escèptic amb la proposta.

L’àcid discurs de l’oposició no frenarà la reestructuració prevista, que ja ha començat per la substitució dels vehicles més antics per tres nous autocars articulats recentment adquirits, amb capacitat per a 150 persones i un cost de 250.000 euros cadascun-, que van a prestar servei des de febrer a les línies més utilitzades, dos als barris de Ponent i una a Llevant. Aquest mateix any es preveu l’arribada de vuit vehicles més d’aquest tipus. Els dos milions d’euros d’inversió ja estan assignats en els pressupostos.

Finalment, els ideòlegs de la gratuïtat de l’autobús a Tarragona, a més d’una targeta ‘intel·ligent’ per a gaudir d’aquest i altres serveis, avancen reformes urbanístiques per fomentar la mobilitat en transport públic que passen per una nova estació central que faciliti els transbordaments, proveïda per carrils específics de bus i taxi, al costat de nous aparcaments dissuasoris per descongestionar el trànsit al centre.

Proper dilluns

La mesura entrarà en funcionament aquest proper dilluns amb l’aplicació del 25% de bonificació en totes les targetes multi viatge que facin servir els usuaris empadronats a la ciutat. I és que la mesura, tal i com explica la presidenta de l’EMT i portaveu del govern municipal “està adreçada als habitants empadronats a la ciutat, per assolir els objectius marcats al Pla de Mobilitat”.

Begoña Floria ha afegit: “Tot plegat s’emmarca en una nova política de l’Empresa Municipal de Transports, que té com a finalitat assolir una revolució i modernització del transport públic, dirigint-lo cap a un model més social, més tecnològic, més sostenible, mediambientalment millor, amb reordenació urbanística i amb un millor servei al ciutadà. L’objectiu final és que el transport urbà municipal esdevingui el motor de canvi que permeti la transformació de la ciutat”.

Targeta a l’instant

La implantació de la gratuït en l’autobús urbà serà gradual durant els pròxims quatre anys, fins arribar a la gratuïtat total l’any 2022, segons el pla dissenyat per l’ens municipal. Els interessats a beneficiar-se d’aquest bonificació gradual hauran d’adreçar-se als Centres d’Atenció al Client de l’EMT, amb el seu DNI i una fotografia de carnet i, un cop comprovat en el mateix moment les dades del padró que acreditin la seva condició de ciutadà empadronat a Tarragona, l’usuari rebrà la seva targeta unipersonal, personalitzada i bonificada. Aquesta targeta, amb un preu de 3,5 euros, serà vàlida durant un any, moment en què caldrà renovar-la.