Els Premis de la Crítica reconeixen ‘L’ànec salvatge’ i a les actrius de ‘Les noies de Mossbank Road’

La gala, amb un to reivindicatiu per la situació política del país, també premia els actors Xicu Masó, Teresa Vallicrosa i Oriol Pla

Redacció.- Els XX Premis de la Crítica de les Arts Escèniques han reconegut aquest dilluns l’espectacle ‘L’ànec salvatge’, dirigit per Julio Manrique, com la funció més destacada de 2017 amb el premi a l’espectacle, a la direcció d’escena, a l’espai escènic i a l’espai sonor. Així, la producció del Teatre Lliure s’ha emportat quatre dels vuit premis a què competia. Cristina Genebat, Marta Marco i Clara Segura s’han emportat ‘ex aequo’ el reconeixement com a actriu principal per ‘Les noies de Mossbank Road’. La companyia debutant ‘José y sus Hermanas’ s’ha imposat en les categories de Revelació i Premi de la Crítica Jove per ‘Los bancos regalan sandwicheras y chorizos’. La gala, que ha tingut un to reivindicatiu per la situació cultural, política i social que viu el país, també ha premiat els actors Xicu Masó per ‘El Metge de Lampedusa’, Teresa Vallicrosa per ‘Els nens desagraïts’ i Oriol Pla per ‘La calavera de Connemara’.
Els XX Premis de la Crítica de les Arts Escèniques han guardonat a Iago Pericot amb el premi Gonzalo Pérez de Olaguer, Lita Claver ‘La Maña’ amb el premi especial i ‘The Winter’s Tale’ amb el premi internacional.

Xicu Masó s’ha emportat el premi a l’actor principal i Teresa Vallicrosa i Oriol Pla a l’actriu i actor de repartiment. Durant la gala, presentada pels periodistes Toni Puntí i Anna Pérez Pagès, s’ha premiat el text de Llàtzer Garcia ‘Els nens desagraïts’, el musical ‘Casi normales’, l’adaptació d’Àlex Rigola d”Ivànov’, la il·luminació de ‘Boscos’, la música de ‘Bodas de sangre’ i la sala Tarantana Teatre. En el capítol de noves tendències s’ha reconegut la producció ‘Rebota, rebota y en tu cara explota’ i l’espectacle de petit format de la companyia La Calòrica ‘Fairfly’.

L’avantsala del Dia Mundial del Teatre, pel que fa a la dansa, ha premiat en la categoria d’espectacle ‘Bach’ de Mal Pelo i creació de María Muñoz, a la ballarina Federica Porello, el ballarí Junyi Sun i el solo de ‘Perra de nadie’ de Marta Carrasco.

Una gala carregada de referències a l’actualitat 

El president de l’Associació d’Actors i Directors Professionals de Catalunya, Àlex Casanovas, ha explicat que davant de l’empresonament i la detenció dels líders polítics catalans dels últims dies s’han plantejat suspendre les activitats del Dia Mundial del Teatre. Tot i això, han apostat per no fer-ho perquè el teatre “és un mirall de la naturalesa humana” i permet “ser crítics”. “En un moment en què els drets fonamentals com la llibertat d’expressió es veuen greument vulnerats, el teatre és més necessari que mai”, ha afirmat Casanovas.

Jordi Llovet i Carla Rovira, del col·lectiu de companyies adherides a la plataforma ‘No callarem’, han llegit el manifest de les arts escèniques per la llibertat d’expressió. El col·lectiu ha mostrat la seva solidaritat cap als artistes que han estat encausats “en aplicació de la llei mordassa” com Valtonyc o Pablo Hassel. “Treballem i creem a les fronteres del pensament, ara que la repressió de l’Estat es mostra sense complexes no podem no dir res”, ha manifestat Llovet. En aquest sentit, Rovira ha dit que “aixecaran la veu davant la violència esgotadora” perquè la llibertat d’expressió “és irrenunciable”.

L’actriu Marta Marco ha explicat que quan l’equip de ‘Les noies de Mossbank Road’ va començar a treballar amb la producció acabaven de succeir els fets de l’1 d’octubre. Des de llavors, ha lamentat, la situació del país “ha empitjorat”. “Al llarg de les funcions van venir Raül Romeva i Marta Rovira, ara ja no podrien venir”, ha criticat. Marco ha expressat que “no pot ser que s’ataqui a la llibertat d’expressió, de pensament”. L’actriu ha dedicat el premi als “presos polítics”, els polítics “exiliats” i a les seves famílies així com als artistes que han estat “censurats”.

En la mateixa línia, l’actor i director d’escena Julio Manrique s’ha sumat al “clam de llibertat, contra la injustícia, contra els empresonaments injustos i contra la censura repugnant que s’ha verbalitzat durant la gala”. “Mai intentar fer les coses per collons surt bé perquè no s’aprèn res, no s’estima res i no s’entén res”, ha dit Manrique.