El Gremi de Pastissers espera mantenir les vendes de panellets mentre alguns establiments noten un increment
El canvi de tendència també es tradueix amb que els clients compren menys panellets. El pastisser gironí Josep Maria Tornés considera que “s’ha acaba l’època” on les persones demanaven un quart de quilo o mig quilo d’aquest producte. Tot i això, la massa de públic que en compra ha crescut però ara “ho fa a dotzenes o quinzenes”.
“Hi ha molta més gent que ve a buscar el panellet i prefereix menys quantitat i més qualitat”, recorda Tornés. Això converteix aquest dolç en un “producte de luxe”, tal i com ell el qualifica.
Aquest luxe ve marcat per dos factors: el preu de la matèria primera i el procés d’elaboració artesanal. Des de la directiva del Gremi de Pastissers de Barcelona, Pere Camps admet que és “un producte car” amb preus que poden oscil·lar entre els 40 i els 55 euros per quilo. “El pinyó i l’ametlla és car i tot i que sembla fàcil porta molta feina de mà d’obra”, explica Camps. És un producte que es fa “un per un”, té una mida reduïda i cada tipologia demana una massa elaborada de manera diferent.
Pinyó i tendències
Les previsions de vendes de panellets per aquest any calquen les que els diferents Gremis van fer l’any passat. Tot i això, algunes pastisseries comencen a veure brots verds en les vendes. La pastisseria Tornés, una de les més emblemàtiques de Girona, parla “d’una certa tendència a l’alça” aquest any.
El panellet de pinyó continua sent “el rei” de la tradició. Des del Gremi de Barcelona calculen que el 75% dels 250.000 quilos que es vendran aquest any siguin d’aquest tipus. El continuen acompanyant els d’ametlla, codony, coco o cafè a més de noves tendències.
Les apostes d’aquest any passen per sabors més “àcids”. Pere Camps explica que les innovacions passen per posar “fruita de la passió o gerds” que contrastin amb la dolçor del massapà. Aquest procés passa per fer-los “liofilitzats” amb fruites deshidratades i rehidratades de forma natural amb la mateixa humitat del massapà.